J 2020

Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením

DOLEŽALOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením

Název česky

Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením

Název anglicky

Lipreading and its role individual speech therapy intervention and education of individuals with hearing impairment

Autoři

DOLEŽALOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů, 2020, 2570-6179

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00118300

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

sluchové postižení; komunikace osob se sluchovým postižením; funkční komunikace; český jazyk; odezírání; vizualizace mluvené češtiny; pomocné artikulační znaky

Klíčová slova anglicky

hearing impairment; communication of persons with hearing impairment; functional communication; Czech language; lipreading; visualisation of spoken language; supporting articulation signs

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2021 15:59, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Odezírání představuje jeden z komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Setkáváme se s ním při komunikaci s jedinci se sluchovým postižením od raného věku do stáří, a to bez ohledu na typ sluchové vady či kompenzační pomůcku, kterou jedinec využívá. Rozdíl je v míře využití a porozumění, které vyplývají z individuálních potřeb a možností každého jedince. Odezírání je velmi náročná psychická činnost. Ne každý jedinec s postižením sluchu odezírat umí, a ne každý se odezírat naučí. Jeho úspěšné osvojení však může hrát velkou roli v porozumění mluvené řeči, ve vzdělávání i v běžném životě.

Anglicky

Lipreading is one of the communication systems of people with hearing impairment. We encounter it when communicating with individuals with hearing impairments from an early age to old age, regardless of the type of hearing impairment or compensatory aid that the individual uses. The difference is in the degree of usage and understanding that results from the individual needs and capabilities of each person Lipreading is a very demanding mental activity. Not every individual with a hearing impairment can lip-read or is able to learn to lip-read. However, its successful acquisition can play a major role in speech comprehension, education and everyday life.