D 2020

Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku

LANGEROVÁ, Petra

Základní údaje

Originální název

Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku

Název česky

Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku

Název anglicky

Pilot Study of a Czech Version of a Language Learning Styles Questionnaire

Autoři

LANGEROVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

2020. vyd. Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků III, od s. 29-44, 16 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00118325

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9821-3

Klíčová slova česky

styly učení se cizímu jazyku; kognitivní psychologie; pilotáž; explorační faktorová analýza

Klíčová slova anglicky

language learning styles; cognitive psychology; pilotage; exploratory factor analysis

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2021 21:56, Mgr. Petra Langerová

Anotace

V originále

Příspěvek přináší informace o procesu a výsledcích pilotáže českého překladu dotazníku stylů učení se cizího jazyka Ehrmanové a Leaverové (Ehrman & Leaver, 2003) vycházejícího z psychologie osobnosti a zaměřeného na kognitivní dimenze procesu učení se cizího jazyka. Pro ověření reliability dotazníku byla provedena explorační faktorová analýza (EFA), neboť nejsou k dispozici údaje o ověření reliability původního dotazníku. Faktorová analýza nepotvrdila reliabilitu škál české verze. Z původního uspořádání dotazníku lze ovšem usoudit, že dotazník nemá strukturu nezávislých faktorů, tudíž faktorová analýza nemůže identifikovat nezávislé dimenze. Na základě analýzy výsledků pilotáže se EFA v tomto případě nejeví jako přiměřená metoda pro ověření reliability škál tohoto dotazníku. Ve výzkumu tedy bude použita pilotovaná česká verze, doplněná o kvalitativní fázi výzkumu.

Anglicky

The paper deals with the process and results of a pilot study of a language learning styles questionnaire (Ehrman & Leaver, 2003) translated into Czech. The questionnaire is based on psychological personality typology and it focuses on cognitive dimensions of the language learning process. In order to test the reliability of the translation an exploratory factor analysis (EFA) was performed, as the data on the original questionnaire reliability are not available. Factor analysis did not confirm the reliability of the Czech version scale. However, the original questionnaire setting suggests that it is not constructed of independent factors, thus a factor analysis cannot identify independent dimensions. Considering the piloting results analysis is the EFA does not appear as a relevant method for measuring the reliability of the questionnaire scales. The research will thus use the piloted Czech version of the questionnaire followed by a qualitative research stage.

Návaznosti

MUNI/A/0925/2019, interní kód MU
Název: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Akronym: AKTEV IX)
Investor: Masarykova univerzita, Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty