2020
Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje
MIKULOVÁ, TerezaZákladní údaje
Originální název
Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje
Název česky
Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje
Název anglicky
Uneducated Art is Inspired and also Inspires
Autoři
MIKULOVÁ, Tereza
Vydání
Brno, Česká republika, Umění jako výzkum, výzkum jako umění, 2020
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-9770-4
Klíčová slova česky
Outsider Art; člověk s mentálním postižením; výtvarný ateliér pro lidi s postižením; výtvarná práce; klasická média; nová média; digitální technologie; inspirace
Klíčová slova anglicky
outsider art; person with mental disability; art studio for people with disabilities; visual artwork; traditional media; new media; digital technology; inspiration
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2021 11:33, Dana Nesnídalová
Anotace
Anglicky
Untrained artists with disabilities (in the direction of Art Brut or Outsider Art) are not affected by the educational process in visual arts, they are not interested in current trends in the world of art and their creation is characterized primarily by spontaneity and automation (Babyrádová; Křepela, 2010). However, this does not mean that their artworks are not based on a source of inspiration. They do not have to directly search for inspiration, but there is evidence that their work can be influenced or inspired in some way. On the other hand, artists such as Max Ernst, Jean Dubuffet and Paul Klee sought inspiration for their work in the uneducated art of the 20th century, which is characterized above all by a pure and unmistakable form. This paper focuses on contemporary visual stimuli that lead to spontaneous inspiration for creative work in art studios by people with mental disabilities. Clarification of the topic leads through visual sources in a real studio environment (mutual inspiration in the studio, from books, human influence or inspiration by an exhibition...) to the search for digital image sources in the virtual world (videos, personal digital photos, photos on social networks and the internet...). The article also points to the fact that their untrained creations still inspire some artists with academic education, as was the case in the 20th century.