D 2020

Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje

MIKULOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje

Název česky

Neškolené umění je inspirováno a také inspiruje

Název anglicky

Uneducated Art is Inspired and also Inspires

Autoři

MIKULOVÁ, Tereza

Vydání

Brno, Česká republika, Umění jako výzkum, výzkum jako umění, 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9770-4

Klíčová slova česky

Outsider Art; člověk s mentálním postižením; výtvarný ateliér pro lidi s postižením; výtvarná práce; klasická média; nová média; digitální technologie; inspirace

Klíčová slova anglicky

outsider art; person with mental disability; art studio for people with disabilities; visual artwork; traditional media; new media; digital technology; inspiration

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2021 11:33, Dana Nesnídalová

Anotace

Anglicky

Untrained artists with disabilities (in the direction of Art Brut or Outsider Art) are not affected by the educational process in visual arts, they are not interested in current trends in the world of art and their creation is characterized primarily by spontaneity and automation (Babyrádová; Křepela, 2010). However, this does not mean that their artworks are not based on a source of inspiration. They do not have to directly search for inspiration, but there is evidence that their work can be influenced or inspired in some way. On the other hand, artists such as Max Ernst, Jean Dubuffet and Paul Klee sought inspiration for their work in the uneducated art of the 20th century, which is characterized above all by a pure and unmistakable form. This paper focuses on contemporary visual stimuli that lead to spontaneous inspiration for creative work in art studios by people with mental disabilities. Clarification of the topic leads through visual sources in a real studio environment (mutual inspiration in the studio, from books, human influence or inspiration by an exhibition...) to the search for digital image sources in the virtual world (videos, personal digital photos, photos on social networks and the internet...). The article also points to the fact that their untrained creations still inspire some artists with academic education, as was the case in the 20th century.