C
2021
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
JANÍK, Tomáš a Marcela JANÍKOVÁ
Základní údaje
Originální název
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Název česky
Pád Železné opony v roce 1989: Důsledky pro školský systém v České republice
Název anglicky
The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic
Vydání
1. vyd. Münster / Wien, Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, od s. 113-123, 11 s. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2, 2021
Další údaje
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00118884
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
školský systém; Česká republika; vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky
school system; Czech Republic; educational policy
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
Nach dem Jahre 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei die Transformation des politischen Systems. Es ergaben sich Veränderungen in allen Bereichen. Im Beitrag wird die Situation des tschechischen Schulsystems in der Zeit der Wende skizziert und anschließend die Entwicklungen in drei Etappen analysiert: Dekonstruktion und partielle Stabilisierung (1989–2001), systemische Rekonstruktion und Implementation (2001–2014) und graduelle Differenzierung (2014–2020). Am Ende werden die Besonderheiten eines Schulsystems in der Zeit des Umbruchs herausgearbeitet und zur Diskussion gestellt.
Česky
Po politické změně v roce 1989 započala v tehdejším Československu transformaci politického systému. Otevřely se perspektivy v mnoha oblastech. V kapitole je analyzována situace v československém školském systému v situaci změny a rozebírá se vývoj ve třech etapách: dekonstrukce a částečná stabilizace (1989-2001), systémová rekonstrukce a implementace (2001-2014) a gradující diferenciace (2014-2020). V závěru kapitoly jsou diskutovány specifické charakteristiky školského systému v situaci jeho proměn.
Anglicky
After the political turn in 1989 the transformation started in former Czechoslovakia. New perspectives occurred in all areas. In this paper, we outline the situation in the Czech educational system around 1989 and analyses changes evolving across three periods: deconstruction and partial stabilization (1989–2001), systemic reconstruction and imple- mentation (2001–2014) and gradual differentiation (2014–2020). By the end of the paper, we address some specific features of a school system under change caused by turn of political regime.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaV | Název: Produktivní kultura vyučování a učení | Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení |
|
Zobrazeno: 21. 10. 2024 18:46