2017
Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Michal JABŮREK a Hynek CÍGLERZákladní údaje
Originální název
Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost
Název česky
Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost
Název anglicky
Standardized methods for diagnosing reading, writing, and math abilities and skills from preschool to adulthood
Autoři
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Michal JABŮREK a Hynek CÍGLER
Vydání
Psychologická diagnostika Brno, 2017
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Změněno: 17. 3. 2021 10:26, Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
V originále
V praxi vnímáme nedostatek standardizovaných nástroju poskytujících ucelené informace o školních dovednostech pokrývajících celé vekové spektrum, naprosto chybí možnost diagnostikovat kognitivní schopnosti a školní dovednosti zároven pomocí testu „konormovaných“ na jediném standardizacním souboru. Ve vydavatelství Propsyco s.r.o. vzniká komplexní diagnostika školních dovedností (výkonové zkoušky). Diagnostická baterie je zamerena na úroven matematických schopností a dovedností; na overení jazykových schopností, predpokladu pro ctení, psaní; úrovne písemného projevu, ctenárských dovedností vcetne práce s textem. Testy jsou urceny pro vekové rozpetí od predškolního období po dospelost. Aktuálne probehla pilotní studie, pripravuje se standardizacní verze. Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlé diagnostické baterie, které mohou poskytnout ucelené informace o testovaném, bude pri standardizaci u cásti probandu použita krome výkonových zkoušek nová verze testu kognitivních schopností Woodcock-Johnson IV. (WJ IV Cog). Príspevek zevrubne seznamuje s jednotlivými výkonovými zkouškami a jejich charakteristikami.
Česky
V praxi vnímáme nedostatek standardizovaných nástroju poskytujících ucelené informace o školních dovednostech pokrývajících celé vekové spektrum, naprosto chybí možnost diagnostikovat kognitivní schopnosti a školní dovednosti zároven pomocí testu „konormovaných“ na jediném standardizacním souboru. Ve vydavatelství Propsyco s.r.o. vzniká komplexní diagnostika školních dovedností (výkonové zkoušky). Diagnostická baterie je zamerena na úroven matematických schopností a dovedností; na overení jazykových schopností, predpokladu pro ctení, psaní; úrovne písemného projevu, ctenárských dovedností vcetne práce s textem. Testy jsou urceny pro vekové rozpetí od predškolního období po dospelost. Aktuálne probehla pilotní studie, pripravuje se standardizacní verze. Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlé diagnostické baterie, které mohou poskytnout ucelené informace o testovaném, bude pri standardizaci u cásti probandu použita krome výkonových zkoušek nová verze testu kognitivních schopností Woodcock-Johnson IV. (WJ IV Cog). Príspevek zevrubne seznamuje s jednotlivými výkonovými zkouškami a jejich charakteristikami.