k 2017

Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Michal JABŮREK a Hynek CÍGLER

Základní údaje

Originální název

Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost

Název česky

Standardizované nástroje zaměřené na diagnostiku schopností a dovedností v oblasti čtení, psaní a matematiky od předškolního věku po dospělost

Název anglicky

Standardized methods for diagnosing reading, writing, and math abilities and skills from preschool to adulthood

Autoři

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Michal JABŮREK a Hynek CÍGLER

Vydání

Psychologická diagnostika Brno, 2017

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství
Změněno: 17. 3. 2021 10:26, Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.

Anotace

V originále

V praxi vnímáme nedostatek standardizovaných nástroju poskytujících ucelené informace o školních dovednostech pokrývajících celé vekové spektrum, naprosto chybí možnost diagnostikovat kognitivní schopnosti a školní dovednosti zároven pomocí testu „konormovaných“ na jediném standardizacním souboru. Ve vydavatelství Propsyco s.r.o. vzniká komplexní diagnostika školních dovedností (výkonové zkoušky). Diagnostická baterie je zamerena na úroven matematických schopností a dovedností; na overení jazykových schopností, predpokladu pro ctení, psaní; úrovne písemného projevu, ctenárských dovedností vcetne práce s textem. Testy jsou urceny pro vekové rozpetí od predškolního období po dospelost. Aktuálne probehla pilotní studie, pripravuje se standardizacní verze. Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlé diagnostické baterie, které mohou poskytnout ucelené informace o testovaném, bude pri standardizaci u cásti probandu použita krome výkonových zkoušek nová verze testu kognitivních schopností Woodcock-Johnson IV. (WJ IV Cog). Príspevek zevrubne seznamuje s jednotlivými výkonovými zkouškami a jejich charakteristikami.

Česky

V praxi vnímáme nedostatek standardizovaných nástroju poskytujících ucelené informace o školních dovednostech pokrývajících celé vekové spektrum, naprosto chybí možnost diagnostikovat kognitivní schopnosti a školní dovednosti zároven pomocí testu „konormovaných“ na jediném standardizacním souboru. Ve vydavatelství Propsyco s.r.o. vzniká komplexní diagnostika školních dovedností (výkonové zkoušky). Diagnostická baterie je zamerena na úroven matematických schopností a dovedností; na overení jazykových schopností, predpokladu pro ctení, psaní; úrovne písemného projevu, ctenárských dovedností vcetne práce s textem. Testy jsou urceny pro vekové rozpetí od predškolního období po dospelost. Aktuálne probehla pilotní studie, pripravuje se standardizacní verze. Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlé diagnostické baterie, které mohou poskytnout ucelené informace o testovaném, bude pri standardizaci u cásti probandu použita krome výkonových zkoušek nová verze testu kognitivních schopností Woodcock-Johnson IV. (WJ IV Cog). Príspevek zevrubne seznamuje s jednotlivými výkonovými zkouškami a jejich charakteristikami.