J 2021

Facilitating individuals with specific learning disorders in Sri Lanka and Czech Republic

MENIKDIWELA, Kanchana Rukmali, Asanka BULATHWATTE, Věra VOJTOVÁ a Buddhiprabha PATHIRANA

Základní údaje

Originální název

Facilitating individuals with specific learning disorders in Sri Lanka and Czech Republic

Autoři

MENIKDIWELA, Kanchana Rukmali, Asanka BULATHWATTE, Věra VOJTOVÁ a Buddhiprabha PATHIRANA

Vydání

International Journal of Indian Psychology, Lunawada, REDSHINE Publication, 2021, 2349-3429

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Indie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Česká republika; Srí Lanka; Specifické poruchy učení; Speciální vzdělávání

Klíčová slova anglicky

Czech Republic, Sri Lanka, Specific learning disabilities/disorders, Special education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2022 13:23, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Individuals with specific learning disorders often leave school with fewer qualifications and mostly become unemployed or economically inactive, if they are not sufficiently supported. In addition, they face numerous obstacles and challenges in their life due to their disability. Therefore, it is important to provide appropriate support to overcome their barriers in learning and to succeed in their lives. There is no sufficient expertise and services currently available in Sri Lanka to support individuals with specific learning disabilities effectively. Efforts to support the education of individuals with specific learning disabilities are underlined in the Czech Education Act and it can be identified that there are many effective services and facilities available for students with learning disabilities in the Czech Republic, compared to Sri Lanka. Consequently, this review article attempts to examine the health and special educational facilities and supportive services provided for individuals with specific learning disorders in Czech Republic and Sri Lanka with the intention of providing many valid recommendations for Sri Lanka to develop and improve the healthcare and special education systems for individuals with learning disabilities.

Česky

Jedinci se specifickými poruchami učení často opouštějí školu s nižší kvalifikací a většinou se stávají nezaměstnanými nebo ekonomicky neaktivními, pokud nejsou dostatečně podporováni. Kromě toho čelí mnoha překážkám a výzvám ve svém životě kvůli svému postižení. Proto je důležité poskytnout vhodnou podporu k překonání jejich překážek v učení a k úspěchu v jejich životě. Na Srí Lance nejsou v současné době k dispozici dostatečné odborné znalosti a služby, které by účinně podporovaly jednotlivce se specifickým poruchami učení. Snahy o podporu vzdělávání osob se specifickým poruchami učení jsou vymezené v českém školském zákoně a v České republice je ve srovnání se Srí Lankou k dispozici mnoho účinných služeb a zařízení pro studenty s poruchami učení. Článek prezentuje komparaci speciální vzdělávací zařízení a podpůrné služby poskytované jedincům se specifickými poruchami učení v České republice a na Srí Lance s cílem poskytnout Srí Lance doporučení k rozvoji a zlepšení systémů zdravotní péče a speciálního vzdělávání pro osoby s poruchami učení.