2021
Facilitating individuals with specific learning disorders in Sri Lanka and Czech Republic
MENIKDIWELA, Kanchana Rukmali, Asanka BULATHWATTE, Věra VOJTOVÁ a Buddhiprabha PATHIRANAZákladní údaje
Originální název
Facilitating individuals with specific learning disorders in Sri Lanka and Czech Republic
Autoři
MENIKDIWELA, Kanchana Rukmali, Asanka BULATHWATTE, Věra VOJTOVÁ a Buddhiprabha PATHIRANA
Vydání
International Journal of Indian Psychology, Lunawada, REDSHINE Publication, 2021, 2349-3429
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Indie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Česká republika; Srí Lanka; Specifické poruchy učení; Speciální vzdělávání
Klíčová slova anglicky
Czech Republic, Sri Lanka, Specific learning disabilities/disorders, Special education
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2022 13:23, Dana Nesnídalová
V originále
Individuals with specific learning disorders often leave school with fewer qualifications and mostly become unemployed or economically inactive, if they are not sufficiently supported. In addition, they face numerous obstacles and challenges in their life due to their disability. Therefore, it is important to provide appropriate support to overcome their barriers in learning and to succeed in their lives. There is no sufficient expertise and services currently available in Sri Lanka to support individuals with specific learning disabilities effectively. Efforts to support the education of individuals with specific learning disabilities are underlined in the Czech Education Act and it can be identified that there are many effective services and facilities available for students with learning disabilities in the Czech Republic, compared to Sri Lanka. Consequently, this review article attempts to examine the health and special educational facilities and supportive services provided for individuals with specific learning disorders in Czech Republic and Sri Lanka with the intention of providing many valid recommendations for Sri Lanka to develop and improve the healthcare and special education systems for individuals with learning disabilities.
Česky
Jedinci se specifickými poruchami učení často opouštějí školu s nižší kvalifikací a většinou se stávají nezaměstnanými nebo ekonomicky neaktivními, pokud nejsou dostatečně podporováni. Kromě toho čelí mnoha překážkám a výzvám ve svém životě kvůli svému postižení. Proto je důležité poskytnout vhodnou podporu k překonání jejich překážek v učení a k úspěchu v jejich životě. Na Srí Lance nejsou v současné době k dispozici dostatečné odborné znalosti a služby, které by účinně podporovaly jednotlivce se specifickým poruchami učení. Snahy o podporu vzdělávání osob se specifickým poruchami učení jsou vymezené v českém školském zákoně a v České republice je ve srovnání se Srí Lankou k dispozici mnoho účinných služeb a zařízení pro studenty s poruchami učení. Článek prezentuje komparaci speciální vzdělávací zařízení a podpůrné služby poskytované jedincům se specifickými poruchami učení v České republice a na Srí Lance s cílem poskytnout Srí Lance doporučení k rozvoji a zlepšení systémů zdravotní péče a speciálního vzdělávání pro osoby s poruchami učení.