J 2021

PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY

DANĚK, Leoš, Alena SKOTÁKOVÁ, Dominik PUDA, Pavlína VACULÍKOVÁ, Martin SEBERA et. al.

Základní údaje

Originální název

PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Název česky

PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Název anglicky

The issue of persistent primary reflexes in primary school pupils

Autoři

DANĚK, Leoš (203 Česká republika, garant, domácí), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Dominik PUDA (203 Česká republika, domácí), Pavlína VACULÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin SEBERA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia Kinanthropologica, České Budějovice, Jihočeská Univerzita, 2021, 1213-2101

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30306 Sport and fitness sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/21:00121271

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

primární reflexy; specifické poruchy učení; ATŠR

Klíčová slova anglicky

primary reflexes; specific learning difficulties; ATNR

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 1. 2022 11:52, Mgr. Leoš Daněk

Anotace

V originále

Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenám statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.

Anglicky

Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months after childbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received or the central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affect the child’s development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aim of this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to find out how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention and what are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primary reflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence of primary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primary reflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have often reached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significant decrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decrease in reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetric tonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results could be used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primary schools. Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months after childbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received or the central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affect the child’s development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aim of this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to find out how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention and what are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primary reflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence of primary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primary reflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have often reached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significant decrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decrease in reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetric tonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results could be used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primary schools.

Návaznosti

MUNI/A/1353/2019, interní kód MU
Název: Prevalence přetrvávajících primárních reflexů a dyspraxie u dětí na prvním stupni základních škol
Investor: Masarykova univerzita, Prevalence přetrvávajících primárních reflexů a dyspraxie u dětí na prvním stupni základních škol, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty