PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
DANĚK, Leoš, Alena SKOTÁKOVÁ, Dominik PUDA, Pavlína VACULÍKOVÁ a Martin SEBERA. PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Studia Kinanthropologica. České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 2021, roč. 2020, č. 21, s. 227-234. ISSN 1213-2101. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY |
Název česky | PROBLEMATIKA PŘETRVÁVAJÍCÍCH PRIMÁRNÍCH REFLEXŮ U ŽÁKŮ NA PRVNÍM STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY |
Název anglicky | The issue of persistent primary reflexes in primary school pupils |
Autoři | DANĚK, Leoš (203 Česká republika, garant, domácí), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Dominik PUDA (203 Česká republika, domácí), Pavlína VACULÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin SEBERA (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | Studia Kinanthropologica, České Budějovice, Jihočeská Univerzita, 2021, 1213-2101. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 30306 Sport and fitness sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | Studia Kinantropologica vol.21 - 2020 - 3 |
Kód RIV | RIV/00216224:14510/21:00121271 |
Organizační jednotka | Fakulta sportovních studií |
Klíčová slova česky | primární reflexy; specifické poruchy učení; ATŠR |
Klíčová slova anglicky | primary reflexes; specific learning difficulties; ATNR |
Štítky | PS2021 d4403, rivok |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnil: Mgr. Leoš Daněk, učo 429916. Změněno: 17. 1. 2022 11:52. |
Anotace |
---|
Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenám statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách. |
Anotace anglicky |
---|
Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months after childbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received or the central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affect the child’s development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aim of this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to find out how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention and what are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primary reflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence of primary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primary reflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have often reached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significant decrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decrease in reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetric tonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results could be used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primary schools. Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months after childbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received or the central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affect the child’s development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aim of this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to find out how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention and what are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primary reflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence of primary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primary reflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have often reached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significant decrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decrease in reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetric tonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results could be used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primary schools. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1353/2019, interní kód MU | Název: Prevalence přetrvávajících primárních reflexů a dyspraxie u dětí na prvním stupni základních škol |
Investor: Masarykova univerzita, Prevalence přetrvávajících primárních reflexů a dyspraxie u dětí na prvním stupni základních škol, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 15:22