J 2021

A Review of the Components, Outcomes, and Cultural Responsiveness of the Pyramidal Parent Training Literature

PANČOCHA, Karel a Sheri Leigh KINGSDORF

Základní údaje

Originální název

A Review of the Components, Outcomes, and Cultural Responsiveness of the Pyramidal Parent Training Literature

Autoři

PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Sheri Leigh KINGSDORF (840 Spojené státy, domácí)

Vydání

Child & Family Behavior Therapy, Oxon, England, Taylor & Francis, 2021, 0731-7107

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.080

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00121283

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000631767200001

Klíčová slova anglicky

Parent training; Pyramidal training; Behavior intervention; Autism spectrum disorder

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 1. 2022 14:45, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Parental involvement is a cornerstone of success in supporting children with behavioral differences. However, having professionals provide intensive training to all parents in need of assistance is unattainable in many areas. The pyramidal parent training approach, where parents train other parents after first being trained by experts, supports generalization, collaboration, and makes training accessible in places where professional services are not available. A literature review was conducted to determine the scope of research on pyramidal parent training for families with children with ASD or another developmental disability. Eight relevant articles and one thesis were found. This research synthesized their training components, settings, foci, participants, designs, outcomes, social validity, and cultural responsiveness. Despite the many differences between the studies, two distinct forms of pyramidal parent training were identified: (1) Parent Training within a Family and (2) Parent Training among Families. The results show that regardless of the model, parent participants increased their skill acquisition to a similar degree whether trained by a professional or another parent. However, limited data were presented on the changes in the children’s behaviors and shortcomings were found in the areas of outcomes, generalization, maintenance, and cultural responsiveness.

Návaznosti

MUNI/A/1457/2020, interní kód MU
Název: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami