B 2021

Emoce v obraze od středověku po současnost. Seminář dějin umění k poctě Ladislava Kesnera

FOLETTI, Ivan, Jan GALETA, Ondřej JAKUBEC, Radka NOKKALA MILTOVÁ, Šárka BAHOUNKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Emoce v obraze od středověku po současnost. Seminář dějin umění k poctě Ladislava Kesnera

Název anglicky

Emotions in Image from the Middle Ages to the Present

Autoři

FOLETTI, Ivan, Jan GALETA, Ondřej JAKUBEC, Radka NOKKALA MILTOVÁ, Šárka BAHOUNKOVÁ, Ruben CAMPINI, Annalisa MORASCHI, Jana ČERNOCKÁ, Martin DEUTSCH, Klára DOLEŽALOVÁ, Christian DROBE, Alžběta FILIPOVÁ, Marta FILIPOVÁ, Aleš FLÍDR, Karolina FOLETTI, Jakub FRANK, Zuzana FRANTOVÁ, Jana GAZDAGOVÁ, Veronika HALAMOVÁ, Michaela HOJDYSZ, Anna JAEGEROVÁ, Katarína KRAVČÍKOVÁ, Jiří KROUPA, Denisa KUJELOVÁ, Cassandre LEJOSNE, Martin LEŠÁK, Petra LEXOVÁ, Žaneta MARVANOVÁ, Martina MRÁZOVÁ, Helena MUSILOVÁ, Pavol MÚDRY, Adrien PALLADINO, Martina PETŘÍKOVÁ, Veronika PICHANIČOVÁ, Alena POMAJZLOVÁ, Matthew RAMPLEY, Eva RICHTROVÁ, Sabina ROSENBERGOVÁ, Marcela RUSINKO, Veronika ŘEZNÍČKOVÁ, Tereza ŘÍHOVÁ, Julia SECKLEHNER, Lubomír SLAVÍČEK, Pavel SUCHÁNEK, Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Martin ŠOLC, Pavla TICHÁ, Martin JAKUBČO, Tomáš VALEŠ, Lenka VRLÍKOVÁ a Petra WILLERTHOVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, 128 s. 2021

Nakladatel

koedice Masarykova univerzita / Books & Pipes

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-9824-4

Klíčová slova česky

výtvarné umění; emoce; vizuální kultura; Ladislav Kesner

Klíčová slova anglicky

fine arts; emotions; visual culture; Ladislav Kesner

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 1. 2022 15:00, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Snaha ztvárnit lidské emoce a vyvolat v divákovi citové pohnutí patří k jednomu z klíčových aspektů umělecké tvorby již od starověku. Nicméně i bez explicitní intence tvůrce může člověk před uměleckými díly zažívat hluboké a niterné emoce, které nikdo neztvárnil. Kniha nabízí setkání s příběhy obrazů, soch, architektur, zlatnických předmětů i konceptuálních děl, které mají jedno společné – vyvolávají emoce. Nejen záměrně v divácích, jimž byla tato díla určena, ale také v divácích dnešních a konečně také v historicích a historičkách umění, kteří o nich pojednávají. Podání autorů jednotlivých textů představuje na jedné straně reflexi uměleckohistorickou, založenou na erudovaných znalostech pisatelů, zároveň je však možné v nich nalézt naše vlastní emoce. Jak totiž připomíná Ladislav Kesner, kterému je tato kniha věnována, je subjektivní a emocionální prožívání uměleckého díla pro dějiny umění zcela zásadní.

Anglicky

Depicting human emotions and moving the viewer have been at the centre of artistic expression since antiquity. When confronted with works of art, one can be moved deeply and experience emotions even without any such explicit authorial intent or depiction of these. The book tells the stories of various paintings, sculptures, buildings, jewels and conceptual works of art that have this effect on the viewers, including not only the target audience but also those who approach the works nowadays as well as the art historians who study them. The authors of the individual papers reflect on the works from the perspective of erudite art historians; however, there are universal human emotions involved. As reminded by Ladislav Kesner to whom this book is dedicated, subjective and emotional experiencing of the works of art is fundamental to the history of arts.