CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK a Jiřina BEDNÁŘOVÁ. BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody. In Psychologická diagnostika Brno. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody
Název česky BACH: Testy školních dovedností. Představení nově vznikající diagnostické metody
Autoři CÍGLER, Hynek, Michal JABŮREK a Jiřina BEDNÁŘOVÁ.
Vydání Psychologická diagnostika Brno, 2021.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Změnil Změnil: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., učo 175803. Změněno: 22. 4. 2021 14:31.
Anotace
Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie.
Anotace česky
Řada komplexních testových baterií typu WJ či WISC, které se standardně zaměřovaly na kognitivní schopnosti, má v současné době také svůj protějšek v podobě testů školních dovedností (tzv. achievementu). Tyto testy se zaměřují na schopnosti související se školním výkonem jako je matematika, psaní a čtení, mohou být využívány např. při diagnostice specifických poruch učení či jako východisko při plánování intervencí ve škole. Ačkoliv v České republice již máme k dispozici několik adaptací moderních kognitivních baterií (např. WJ IV či CAS-2), komplexní test achievementu doposud chyběl. Testy školních dovedností: BACH (Bednářová, Jabůrek & Cígler) je nový nástroj k diagnostice achievementu ve dvou oblastech – matematika a Český jazyk. S ohledem na specifika českého jazyka se nejedná o adaptaci, ale o originální novou metodu, která vzniká ve spolupráci FSS MU a firmy Propsyco, s.ro. Jde o komplexní baterii 31 testů. Jazyková část se skládá ze 17 subtestů, které pokrývají čtenářské dovednosti, psaní, zrakovou diferenciaci a další jazykové dovednosti. Matematická část je složena z pěti subtestů zaměřených na předmatematické schopnosti (např. řazení či třídění) a osmi subtestů, které pokrývají slovní úlohy, matematické znalosti a počítání s rychlostní složkou. Celou baterii doplňuje subtest grafomotorické tempo. Test je aktuálně standardizován v rámci projektu TAČR pro dvě věkové skupiny: 5–25 let a 55–80 let. V rámci mladší skupiny respondentů je konormován společně s vybranými subtesty kognitivní baterie WJ IV, u starší skupiny s paměťovou baterií TOMAL SE, jehož normy v rámci projektu nově vznikají. V příspěvku představíme jednotlivé subtesty baterie BACH a předběžné výsledky standardizační studie.
Návaznosti
TL02000268, projekt VaVNázev: BACH: Vývoj Testů školních dovedností (Akronym: BACH)
Investor: Technologická agentura ČR, BACH: Vývoj Testů školních dovedností
VytisknoutZobrazeno: 16. 10. 2024 19:24