2021
Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace
MÜHLOVÁ, Klára HedvikaZákladní údaje
Originální název
Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace
Název česky
Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace
Název anglicky
Relativity of musical time - European and non-European confrontations
Autoři
MÜHLOVÁ, Klára Hedvika
Vydání
Studentská konference Katedry sociální antropologie FF UPOL, 22.-23.4.2021, online. 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
hudební čas; percepce hudby; interkulturalita; evropská kultura; mimoevropské kultury
Klíčová slova anglicky
musical time; perception of music; interculturality; European culture; non-European cultures
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 19. 4. 2022 12:52, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
V originále
Hudba, jako fenomén, vyskytující se napříč všemi civilizacemi a kulturami, s sebou nese, svými specifickými kvalitami – abstrakcí, či vázaností v čase (které jsou neměnné, a vždy přítomny); různá, až po tisíce let uchovávaná svědectví o charakteru vnímání, a estetických premisách, člověka žijícího v té které době a společenství, z nichž daná hudební kultura, a její projevy, pocházejí. Každý hudební projev vytváří vlastní proporcionalitu členění času jednotlivými zvukovými impulsy. Vědomí posluchače pak toto vedení následuje. Hlubinná sonda do prožitku naslouchající bytosti tak může, ve výzkumu, a komparaci různých pojetí hudebního času napříč kulturami, začít. Příspěvek se zaměří na rozdílnosti chápání hudebního času v evropských a mimoevropských kontextech, a pokusí se je přiblížit v antropologické perspektivě.
Anglicky
Music, as a phenomenon, occurring across all civilizations and cultures, carries with it, with its specific qualities - abstraction, or binding in time (which are unchanging and always present); various testimonies about the nature of perception, and the aesthetic premises, kept for thousands of years. Each musical expression creates its own proportionality of the division of time by individual sound impulses. The listener's consciousness then follows this guidance. The deep probe into the experience of the listening being can thus begin, in research and comparison of different conceptions of musical time across cultures. The paper will focus on the differences in the understanding of musical time in European and non-European contexts, and will try to approach them in an anthropological perspective.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MU |
|