k 2021

Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace

MÜHLOVÁ, Klára Hedvika

Základní údaje

Originální název

Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace

Název česky

Relativita hudebního času – evropské a mimoevropské konfrontace

Název anglicky

Relativity of musical time - European and non-European confrontations

Autoři

MÜHLOVÁ, Klára Hedvika

Vydání

Studentská konference Katedry sociální antropologie FF UPOL, 22.-23.4.2021, online. 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

hudební čas; percepce hudby; interkulturalita; evropská kultura; mimoevropské kultury

Klíčová slova anglicky

musical time; perception of music; interculturality; European culture; non-European cultures

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 4. 2022 12:52, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Hudba, jako fenomén, vyskytující se napříč všemi civilizacemi a kulturami, s sebou nese, svými specifickými kvalitami – abstrakcí, či vázaností v čase (které jsou neměnné, a vždy přítomny); různá, až po tisíce let uchovávaná svědectví o charakteru vnímání, a estetických premisách, člověka žijícího v té které době a společenství, z nichž daná hudební kultura, a její projevy, pocházejí. Každý hudební projev vytváří vlastní proporcionalitu členění času jednotlivými zvukovými impulsy. Vědomí posluchače pak toto vedení následuje. Hlubinná sonda do prožitku naslouchající bytosti tak může, ve výzkumu, a komparaci různých pojetí hudebního času napříč kulturami, začít. Příspěvek se zaměří na rozdílnosti chápání hudebního času v evropských a mimoevropských kontextech, a pokusí se je přiblížit v antropologické perspektivě.

Anglicky

Music, as a phenomenon, occurring across all civilizations and cultures, carries with it, with its specific qualities - abstraction, or binding in time (which are unchanging and always present); various testimonies about the nature of perception, and the aesthetic premises, kept for thousands of years. Each musical expression creates its own proportionality of the division of time by individual sound impulses. The listener's consciousness then follows this guidance. The deep probe into the experience of the listening being can thus begin, in research and comparison of different conceptions of musical time across cultures. The paper will focus on the differences in the understanding of musical time in European and non-European contexts, and will try to approach them in an anthropological perspective.

Návaznosti

MUNI/A/1095/2020, interní kód MU
Název: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť