B 2020

The Attitudes of Elementary School Teachers to Eating Disorders

ADÁMKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

The Attitudes of Elementary School Teachers to Eating Disorders

Name in Czech

Postoje učitelů vybraných základních škol k problematice poruch příjmu potravy

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 138 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-9803-9

Keywords (in Czech)

poruchy příjmu potravy; postoje učitelů; výchova ke zdraví; základní vzdělávání; prevence poruch příjmu potravy

Keywords in English

eating disorders; teachers’ attitudes; health education; elementary education; prevention of eating disorders

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/4/2021 11:15, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

The publication describes the research on the attitudes of the teachers of health education or an equivalent course in lower secondary schools. In the theoretical part the issue is explained in a broader context. The types of eating disorders and the factors that contribute to the development of these disorders in childhood and adolescence are described. The following section explains the prevention of risk behaviour with a focus on the role of the school and teachers in the primary prevention of eating disorders. The publication describes how teachers can identify eating disorders and suggests their appropriate behaviour towards children with a suspected eating disorder. The book also focuses on the issue of attitudes. The text refers to relevant domestic and international research studies that illustrate the current state of the issue. The theoretical part of the publication defines the research problem, which is to identify the teachers’ attitudes to eating disorders. The main research method is the semantic differential applied on a sample of 166 elementary school teachers from various regions of the Czech Republic. The additional method is the semi-structured interview conducted with some teachers from the research sample. The core focus of the publication is the new knowledge concerning the attitudes of elementary school teachers to eating disorders. The results are analysed in terms of the teachers’ qualification, gender, age, and length of teaching experience. The final part of the paper summarizes the most important findings and recommendations for the prevention of eating disorders in educational practice. The new findings can also be applied in foreign educational systems.

In Czech

Publikace je zaměřená na výzkum postojů učitelů vyučujících předmět výchova ke zdraví či ekvivalent tohoto předmětu na 2. stupni základních škol. V teoretické části je tato problematika začleněná do širšího kontextu. Vymezena je tematika poruch příjmu potravy a faktory podílející se na vzniku těchto poruch ve vývojových etapách dětství a dospívání. Následně je popsána prevence rizikového chování se zaměřením na roli školy a učitelů v primární prevenci poruch příjmu potravy. Představeny jsou možnosti rozpoznání poruch příjmu potravy učitelem a také eventuality chování učitele k žákovi při podezření na poruchu příjmu potravy. Kniha se dále orientuje na problematiku postojů. Rovněž jsou uvedeny související domácí a zahraniční výzkumy, jejichž prostřednictvím je ilustrován současný stav zkoumané problematiky. Z teoretické části publikace plyne výzkumný problém, kterým je zjištění postojů učitelů k problematice poruch příjmu potravy. Hlavní výzkumnou metodou je sémantický diferenciál uplatněný na souboru 166 učitelů základních škol z různých regionů České republiky. Doplňující metodou jsou polostrukturované rozhovory s některými učiteli tohoto souboru. Těžištěm publikace jsou nové poznatky o postojích učitelů základních škol k problematice poruch příjmu potravy. Výsledky jsou analyzovány z hlediska aprobace učitelů, pohlaví, věku a délky pedagogické praxe. V závěru knihy jsou shrnuty nejdůležitější poznatky a náměty i doporučení pro prevenci poruch příjmu potravy v pedagogické praxi. Získané poznatky mohou být platné i v zahraničním školství.