2021
Zur sprachlichen Charakterisierung der Figuren in Ladislav Smočeks Theaterstücken
KROČA, David a Hana SVOBODOVÁZákladní údaje
Originální název
Zur sprachlichen Charakterisierung der Figuren in Ladislav Smočeks Theaterstücken
Název česky
K jazykové charakteristice postav v divadelních hrách Ladislava Smočka
Autoři
Vydání
XVI. Internationale Slavistische Konferenz. Junge Slavistik im Dialog. Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, 2021
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60204 General literature studies
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
absurdní drama; dramatické postavy
Klíčová slova anglicky
theatre of the absurd; characters
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 13. 2. 2023 13:48, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Die Studie befasst sich mit dem dramatischen Werk von Ladislav Smoček (geb. 1932), der bei der Geburt des Prager Theaterclubs (pražský Činoherní klub), einer berühmten Theaterszene, die im Jahr 2020 ihr 55. Jubiläum feierte, mitgewirkt hat. Der Kern der Interpretation liegt in zwei seiner Stücke, die er 1966 unter seiner eigenen Regie auf der Bühne des Prager Theaterclubs präsentierte. Während der Analyse der Stücke „Seltsamer Nachmittag von Dr. Glocke von Burke“ (Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho) und „Labyrinth“ (Bludiště) wird besondere Aufmerksamkeit auf die sprachlichen Merkmale der Figuren gelegt, in deren Reden die unterschiedlichsten Formen von Phrasen und Floskeln vorkommen. Smočeks Stücke kommen somit der Form eines tschechischen absurden Dramas nahe, das eine geheime Aussage über die zeitgenössische Gesellschaft und die politische Gegenwart anstrebt.
Česky
Studie se zabývá dramatickou tvorbou Ladislava Smočka (nar. 1932), který stál u zrodu pražského Činoherního klubu, věhlasné divadelní scény, od jejíhož vzniku uplynulo v roce 2020 již 55 let. Jádro výkladu je věnováno dvojici jeho divadelních her, které ve vlastní režii uvedl na jevišti Činoherního klubu v roce 1966. Při analýze her Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho a Bludiště je zvláštní pozornost věnována jazykové charakteristice postav, v jejichž promluvách se objevují nejrozmanitější podoby frází a floskulí. Smočkovy hry tak mají blízko k té podobě české absurdní dramatiky, která aspiruje na jinotajnou výpověď o soudobé společnosti a politické přítomnosti.