k 2021

Zur sprachlichen Charakterisierung der Figuren in Ladislav Smočeks Theaterstücken

KROČA, David a Hana SVOBODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Zur sprachlichen Charakterisierung der Figuren in Ladislav Smočeks Theaterstücken

Název česky

K jazykové charakteristice postav v divadelních hrách Ladislava Smočka

Vydání

XVI. Internationale Slavistische Konferenz. Junge Slavistik im Dialog. Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, 2021

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60204 General literature studies

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

absurdní drama; dramatické postavy

Klíčová slova anglicky

theatre of the absurd; characters

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 13. 2. 2023 13:48, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.

Anotace

V originále

Die Studie befasst sich mit dem dramatischen Werk von Ladislav Smoček (geb. 1932), der bei der Geburt des Prager Theaterclubs (pražský Činoherní klub), einer berühmten Theaterszene, die im Jahr 2020 ihr 55. Jubiläum feierte, mitgewirkt hat. Der Kern der Interpretation liegt in zwei seiner Stücke, die er 1966 unter seiner eigenen Regie auf der Bühne des Prager Theaterclubs präsentierte. Während der Analyse der Stücke „Seltsamer Nachmittag von Dr. Glocke von Burke“ (Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho) und „Labyrinth“ (Bludiště) wird besondere Aufmerksamkeit auf die sprachlichen Merkmale der Figuren gelegt, in deren Reden die unterschiedlichsten Formen von Phrasen und Floskeln vorkommen. Smočeks Stücke kommen somit der Form eines tschechischen absurden Dramas nahe, das eine geheime Aussage über die zeitgenössische Gesellschaft und die politische Gegenwart anstrebt.

Česky

Studie se zabývá dramatickou tvorbou Ladislava Smočka (nar. 1932), který stál u zrodu pražského Činoherního klubu, věhlasné divadelní scény, od jejíhož vzniku uplynulo v roce 2020 již 55 let. Jádro výkladu je věnováno dvojici jeho divadelních her, které ve vlastní režii uvedl na jevišti Činoherního klubu v roce 1966. Při analýze her Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho a Bludiště je zvláštní pozornost věnována jazykové charakteristice postav, v jejichž promluvách se objevují nejrozmanitější podoby frází a floskulí. Smočkovy hry tak mají blízko k té podobě české absurdní dramatiky, která aspiruje na jinotajnou výpověď o soudobé společnosti a politické přítomnosti.