2021
Competition in long distance transport: Impacts on prices, frequencies, and demand in the Czech Republic
FITZOVÁ, Hana, Richard KALIŠ, Vilém PAŘIL a Marek KASAZákladní údaje
Originální název
Competition in long distance transport: Impacts on prices, frequencies, and demand in the Czech Republic
Autoři
FITZOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Richard KALIŠ (703 Slovensko, domácí), Vilém PAŘIL (203 Česká republika, domácí) a Marek KASA
Vydání
Research in Transportation Business & Management, AMSTERDAM (NETHERLANDS), Elsevier, 2021, 2210-5395
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50702 Urban studies
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 4.286
Kód RIV
RIV/00216224:14560/21:00121500
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000754465300022
Klíčová slova anglicky
Competition; Open access; Price strategy; Frequency; Elasticity; Passenger transport
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2022 23:49, Mgr. Pavlína Kurková
Anotace
V originále
This article analyses the effect of different entry regulations on company conduct and traveller behaviour. The paper presents a comprehensive case study of three railway markets with significantly different entry policies using data on prices and frequencies together with a survey conducted to obtain revealed preferences. The study employs data from the three main lines in the Czech Republic. The two open access markets tended to provide significantly higher connection frequencies than the line with regulated entry did. Surprisingly, low price variation across the rail and bus markets suggests low monopoly power for the monopolised incumbent and its uniform price strategy across markets with different entry regulations. On the other hand, high price sensitivity among travellers confirms the importance of intramodal competition.
Návaznosti
EF16_026/0008430, projekt VaV |
|