Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1764777, author = {Lorenz, Michal}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/ProIn2021-1-2}, keywords = {human – text interaction; annotation practices; annotation; cognitive work analysis; comparative studies of domains}, language = {cze}, issn = {1804-2406}, journal = {ProInflow}, title = {Anotační praktiky vědců: analýza kognitivní práce}, url = {https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/2021-1-2}, volume = {13}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1764777 AU - Lorenz, Michal PY - 2021 TI - Anotační praktiky vědců: analýza kognitivní práce JF - ProInflow VL - 13 IS - 1 SP - 2-36 EP - 2-36 PB - Masarykova univerzita SN - 18042406 KW - human – text interaction KW - annotation practices KW - annotation KW - cognitive work analysis KW - comparative studies of domains UR - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/2021-1-2 N2 - Účel Anotační praktiky vědců představují jeden ze základních prvků vědecké práce napříč vědními obory. Ve srovnání s praktikami čtení a psaní textů velmi málo prozkoumán. Studie je založena na formativním paradigmatu designu HCI a sociokognitivním paradigmatu informačního chování. Ve výzkumné studii představujeme výsledky zkoumání anotačních praktik vědců pracujících s tištěnými vědeckými texty. Výzkum zaměřujeme na interakce člověka s textem (Human – text interaction) s cílem popsat kognitivní práci vědců při anotování a identifikovat její omezení. Výzkumu se zúčastnilo celkem 20 vědců. Zastupují humanitní, společenské a přírodní vědy (lingvistiku, psychologii, geografii) a interdisciplinární výzkum s různým stupněm odbornosti – nováčci (doktorandi), pokročilí (postgraduální výzkumníci), odborníci (docenti a profesoři). Kognitivní práce byla analyzována při anotování vědeckých článků, monografií a diplomových prací. Design/metodologie/přístup Výzkum byl proveden metodou analýzy kognitivní práce. Design výzkumu byl přirozený – vědci četli ve svém přirozeném prostředí texty dle vlastního výběru s úkolem vytvářet si anotace pro svoji další práci. Každý typ textu četli 15 minut. Během interakce s textem nahlas mluvili o své činnosti. Získané zvukové a obrazové záznamy byly zpracovány pomocí analýzy verbálních protokolů a analýzy abstraktní hierarchie. Výsledky Celkem bylo pomocí abstraktní hierarchie analyzováno 829 základních anotačních elementů odpovídajících jednoduchému aktu anotování. Podle typu a místa interakce s textem byla vytvořena typologie anotací s 13 kategoriemi. Analýza anotačních praktik odhalila vzorce spoluvýskytu anotačních elementů, některé z nich se vyskytují pravidelně společně v jedné kombinaci. Akty anotování se vyskytují buď izolovaně, nebo se skládají do souborů na sebe navazujících činností, které jsou stopami prohlubujícího se porozumění textu. Vedle aktů a činností anotování se vyskytují také anotační praktiky označované jako metaanotace, které jsou anotacemi k již vytvořeným anotacím, a makroanotace uspořádávající anotace napříč textem a sloužící orientační funkci v textu. Získané výsledky kognitivní práce při anotování naznačují topologické napětí mezi kognitivními funkcemi a nástroji pro psaní poznámek, což má důsledky pro design nástrojů pro čtení a poznámkování elektronických odborných textů. Originalita/hodnota Příspěvek přináší vhled do anotačních praktik vědců při interakci s odborným textem založený na empirickém výzkumu. Zjištění lze využít při designování anotačních nástrojů elektronických textů. Design anotačního editoru by měl zabránit narušování kognitivních procesů a soustředění vědců přeorientováním jejich pozornosti od textu k výběru anotačního nástroje pro realizaci anotačního aktu. Takový design zajistí přímou interakci člověka s textem místo interakce s anotačním editorem. ER -
LORENZ, Michal. Anotační praktiky vědců: analýza kognitivní práce. \textit{ProInflow}. Masarykova univerzita, 2021, roč.~13, č.~1, s.~2-36. ISSN~1804-2406. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2021-1-2.
|