B 2020

Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka

Název anglicky

Methodology of Classroom Management in Inclusive Classroom with a Focus on Pupils with Hearing Disability. Methodological Manual

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 303 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-210-6643-4

Klíčová slova česky

žák se sluchovým postižením, komunikace, odezírání, prstová abeceda, český znakový jazyk, sluchadlo, kochleární implantát, bezdrátová technologie, vizualizace

Klíčová slova anglicky

pupil with hearing disability, communication, lip-reading, finger alphabet, Czech sign language, hearing aid, cochlear implant, wireless technology, visualization

Štítky

Změněno: 3. 5. 2021 10:17, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Metodická příručka představuje specifika procesu vzdělávání žáka se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí základní školy. Text je koncipovaný tak, aby podal pedagogickým pracovníkům ucelený přehled o různých typech sluchového postižení, kompenzačních pomůckách a jejich využití ve vzdělávacím procesu. Popsány a specifikovány jsou zásady správné komunikace s žáky se sluchovým postižením při individuální i skupinové práci, organizace vzdělávacího procesu (úprava prostředí i časová), metody a formy výuky, stejně tak personální podpora ve výuce a různé náměty pro práci se žáky se sluchovým postižením a celou třídou. Součástí textu je kapitola představující výsledky výzkumného šetření realizovaného ve vybrané základní škole, kde je vzděláván žák se sluchovým postižením.

Anglicky

The methodology introduces the specific features of the educational process of a pupil with a hearing disability. The structure of the text reflects the systematic summary of various types of hearing impairment. It includes the specifics of the principles of right communication with pupils with hearing disability during individual and also teamwork, organization of the educational process methods and forms of the teaching, professional support during the lessons and diverse ideas concerning the activities with pupils with hearing disability and the collective of the classroom. The book comprises a chapter presenting outcomes of a research, which was administered in a chosen school educating a pupil with hearing disability. The text contains examples of successful practice.