J 2021

Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis

VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA a Nicol DOSTÁLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis

Autoři

VRUBEL, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Karel PANČOCHA (203 Česká republika, domácí) a Nicol DOSTÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Exceptional People, Olomouc, Palacký University Olomouc, 2021, 1805-4978

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00121548

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

behavioural optometry; applied behaviour analysis; ABC model; visual training; teaching; accommodation; convergence; fusion; vision

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 1. 2022 08:57, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

This interdisciplinary article brings together teaching methodology based on applied behaviour analysis on one hand and the training of visual functions as used in special education on the other. It introduces the reader to issues of vision enhancement based on behavioural optometry and describes visual functions improvable by training. It also cautions against misconceptions and false promises as made by some providers of therapeutic services. The authors discuss in detail visual acuity exercises, eye movements and the evaluation of visual perception. Further, they address conditions and principles of behavioural training of visual functions and present practical examples of selected training procedures.

Návaznosti

MUNI/A/1457/2020, interní kód MU
Název: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami