D 2021

Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů

SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁ

Základní údaje

Originální název

Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů

Název česky

Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů

Název anglicky

IMPLEMENTATION OF THE PROBLEM OF PROTECTION OF HUMAN PROTECTION EVENTS IN HEALTH EDUCATION IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CZECH REPUBLIC AND PREGRADUAL TEACHER TRAINING

Autoři

SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁ

Vydání

Bratislava, ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE, od s. 233-240, 8 s. 2021

Nakladatel

Univerzita Komenského v Bratislave

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-223-5173-7

Klíčová slova česky

veřejné zdraví; mimořádné události; krizové situace; vzdělávání pedagogů; COVID-19; bezpečnostní gramotnost; zdravotní gramotnost; kompetence

Klíčová slova anglicky

public health; emergencies; crisis situations; teacher education; COVID-19; security literacy; health literacy; competences

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2022 14:19, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.

Anotace

V originále

Ochrana člověka za mimořádných událostí a krizových situací je v současné době velmi aktuální a frekventované téma. Nejen současná epidemiologická situace a pandemie COVID-19, související opakované vyhlášení nouzového stavu, ale také další události, jako jsou například záplavy, zemětřesení, teroristické útoky a jiná rizika pro lidské zdraví, kladou zvýšené požadavky na připravenost obyvatel, jejich výchovu a vzdělávání v této oblasti. Ve vzdělávání občanů hraje klíčovou roli vzdělání na úrovni povinné školní docházky, které úzce souvisí s přípravou učitelů. Cílem sdělení je představit koncepci základního vzdělávání v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí a krizových situací v České republice a s tím související koncepci pregraduálního vzdělávání učitelů. Představeny budou výsledky analýzy kurikulárního dokumentu platného pro základní vzdělávání v České republice, vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a výsledky analýzy učebnice výchovy ke zdraví v oblasti bezpečnostních témat. Dále čtenáře seznámíme s analýzou studijních plánů vybraných pedagogických fakult (Brno a Olomouc) a ukotvením bezpečnostních témat v těchto dokumentech. Příspěvek také představí nový metodický materiál, který by měl sloužit jako podpůrný materiál ve výuce tohoto obsáhlého a složitého tématu na základních (ale i vysokých) školách.

Anglicky

Protecting people in emergencies and crisis situations is currently a very current and frequent topic. Not only the current epidemiological situation and the COVID-19 pandemic, the related re-declaration of a state of emergency, but also other events such as floods, earthquakes, terrorist attacks and other risks to human health place increased demands on the population's preparedness, education and training. areas. Education at compulsory school level, which is closely linked to teacher training, plays a key role in educating citizens. The aim of the communication is to present the concept of basic education in the field of human protection in emergencies and crisis situations in the Czech Republic and the related concept of undergraduate teacher education. The results of the analysis of the curricular document valid for basic education in the Czech Republic (14), the educational area of Man and Health - the educational field of Health Education and the results of the analysis of the textbook of health education in the field of safety topics will be presented. Furthermore, we will acquaint the reader with the analysis of study plans of selected pedagogical faculties (Brno and Olomouc) and the anchoring of security topics in these documents. The paper will also present a new methodological material, which should serve as supporting material in the teaching of this extensive and complex topic at primary (but also universities).