2021
Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů
SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁZákladní údaje
Originální název
Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů
Název česky
Implementace problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do výuky výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a pregraduální přípravy učitelů
Název anglicky
IMPLEMENTATION OF THE PROBLEM OF PROTECTION OF HUMAN PROTECTION EVENTS IN HEALTH EDUCATION IN PRIMARY SCHOOLS IN THE CZECH REPUBLIC AND PREGRADUAL TEACHER TRAINING
Autoři
SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka, Alena PETRÁKOVÁ a Helena KOLLÁROVÁ
Vydání
Bratislava, ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE, od s. 233-240, 8 s. 2021
Nakladatel
Univerzita Komenského v Bratislave
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-223-5173-7
Klíčová slova česky
veřejné zdraví; mimořádné události; krizové situace; vzdělávání pedagogů; COVID-19; bezpečnostní gramotnost; zdravotní gramotnost; kompetence
Klíčová slova anglicky
public health; emergencies; crisis situations; teacher education; COVID-19; security literacy; health literacy; competences
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2022 14:19, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
V originále
Ochrana člověka za mimořádných událostí a krizových situací je v současné době velmi aktuální a frekventované téma. Nejen současná epidemiologická situace a pandemie COVID-19, související opakované vyhlášení nouzového stavu, ale také další události, jako jsou například záplavy, zemětřesení, teroristické útoky a jiná rizika pro lidské zdraví, kladou zvýšené požadavky na připravenost obyvatel, jejich výchovu a vzdělávání v této oblasti. Ve vzdělávání občanů hraje klíčovou roli vzdělání na úrovni povinné školní docházky, které úzce souvisí s přípravou učitelů. Cílem sdělení je představit koncepci základního vzdělávání v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí a krizových situací v České republice a s tím související koncepci pregraduálního vzdělávání učitelů. Představeny budou výsledky analýzy kurikulárního dokumentu platného pro základní vzdělávání v České republice, vzdělávací oblasti Člověk a zdraví – vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a výsledky analýzy učebnice výchovy ke zdraví v oblasti bezpečnostních témat. Dále čtenáře seznámíme s analýzou studijních plánů vybraných pedagogických fakult (Brno a Olomouc) a ukotvením bezpečnostních témat v těchto dokumentech. Příspěvek také představí nový metodický materiál, který by měl sloužit jako podpůrný materiál ve výuce tohoto obsáhlého a složitého tématu na základních (ale i vysokých) školách.
Anglicky
Protecting people in emergencies and crisis situations is currently a very current and frequent topic. Not only the current epidemiological situation and the COVID-19 pandemic, the related re-declaration of a state of emergency, but also other events such as floods, earthquakes, terrorist attacks and other risks to human health place increased demands on the population's preparedness, education and training. areas. Education at compulsory school level, which is closely linked to teacher training, plays a key role in educating citizens. The aim of the communication is to present the concept of basic education in the field of human protection in emergencies and crisis situations in the Czech Republic and the related concept of undergraduate teacher education. The results of the analysis of the curricular document valid for basic education in the Czech Republic (14), the educational area of Man and Health - the educational field of Health Education and the results of the analysis of the textbook of health education in the field of safety topics will be presented. Furthermore, we will acquaint the reader with the analysis of study plans of selected pedagogical faculties (Brno and Olomouc) and the anchoring of security topics in these documents. The paper will also present a new methodological material, which should serve as supporting material in the teaching of this extensive and complex topic at primary (but also universities).