FOLETTI, Ivan a Ladislav KESNER. Ikonická přítomnost, doba koronavirová a obrazy bez duše. In Kontexty. Brno: CDK, 2021, s. 29-35. Kontexty, 2/2021. ISSN 1803-6988.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ikonická přítomnost, doba koronavirová a obrazy bez duše
Název anglicky Iconic presence, Time of Coronavirus and Images Without a Soul
Autoři FOLETTI, Ivan a Ladislav KESNER.
Vydání Brno, Kontexty, od s. 29-35, 7 s. Kontexty, 2/2021, 2021.
Nakladatel CDK
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Popularizační texty a aktivity
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISSN 1803-6988
Klíčová slova anglicky Iconic Presence; Pre-modern activation; Social Cognition; Covid Times
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 12. 3. 2022 07:40.
Anotace
Je tedy možné konstatovat, že zobrazení se mohou stát přítomností pouze za určitých podmínek. Ty je možné odvozovat jak z tisícileté praxe takzva- ných votivních obrazů, tak z aktuálního výzkumu na poli kognitivních věd. Bez rituální akce diváka a možnosti navázat oční kontakt je však zobra- zení, ač sebevěrnější realitě, médiem, se kterýmje složité – ne-li nemožné – navázat vztah. To vy- světluje obrovské problémy v komunikaci v rámci aktuální situace. Samozřejmě nekomfortní pocityz komunikace skrze obrazovku ještě stupňují jiné faktory – schopnost obrazovek narušovat koncent- raci atd. Dle našeho soudu je evidentní, že pohyb- livá zobrazení na obrazovkách a displejích nejsou schopná nahradit v žádném případě skutečnou přítomnost.
Anotace anglicky
It can be stated that images can only become presences under certain conditions. These can be derived both from the millennial practice of so-called devotional images and from current research in the field of cognitive sciences. Without the ritual action of the spectator and the opportunity to make eye contact, however, images, albeit a more faithful reality, is a medium with which it is difficult - if not impossible - to establish a relationship. This explains the huge communication problems in the current situation. Of course, the uncomfortable feeling of communication through the screen is exacerbated by other factors - the ability of the screens to disrupt concentration, etc. In our opinion, it is evident that moving displays on screens and displays are by no means able to replace the actual presence.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:22