e 2021

Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.

KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.

Název česky

Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.

Název anglicky

Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic

Autoři

KAŠPAROVÁ, Irena, Dita BŘEČKOVÁ, Radka JANDOVÁ, Petra KOMÁRKOVÁ, Veronika KOTŮLKOVÁ, Dagmar KRÁSNÁ, Letty RISING, Petra ŠLENCOVÁ BÍLSKÁ a Petra VOLTR

Vydání

1. vyd. Praha, 92 s. Metodika, 2021

Nakladatel

Montessori školy Andílek - mateřská škola a základní škola, o.p.s.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-907774-1-5

Klíčová slova česky

formativní hodnocení; základní školy; Montessori; střední školy

Klíčová slova anglicky

formative assessment;primary school; secondary school; Montessori
Změněno: 13. 11. 2021 09:43, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Metodika a popis aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR je sborníkem konference BEZ ZNÁMEK?! projektu Klíče k úspěšnému učení, který se během posledních tří let zaměřoval na osvětovou i prakticky-podpůrnou činnost šíření formativního hodnocení na základních školách v ČR. Za týmem našeho projektu stojí léta provázená z velké části koronavirovou pandemií, léta, která přinesla do chování i myšlení jednotlivců i organizací zásadní proměny. Nejinak tomu je i v pedagogice. Co, jak a proč se děti učí a jak je v jejich snaze co nejlépe a nejefektivněji podpořit a provést – to jsou významné otázky, na které se snaží odpovědět nejen připravovaná strategie 2030+, ale každý jeden učitel a ředitel, který v uplynulých letech musel převést svou výuku do režimu online, kde zaběhlé frontální přístupy ze dne na den přestaly fungovat. Požadavky na moderní technologie, specifická schopnost komunikace přes elektronická média i relativní rigidnost sylabů prohloubily rozdíly mezi žáky i mezi školami v různě sociálně, ekonomicky či kulturně situovaných lokalitách. Srozumitelná komunikace, posilující neustálá motivace, jasně formulovaná zpětná vazba a nové způsoby hodnocení se staly nutností k tomu, abychom děti u distanční výuky nejen udrželi, ale nabídli jim současně i pocit smysluplnosti jejich snahy a pocit alespoň částečného uvědomění si vlastního vývoje. Není pravděpodobný návrat do starých zašlých časů, podruhé již nevstoupíme do stejné řeky – naopak, řada z nás cítí potřebu významné změny, která vlastně již začala. Projektem Klíče k úspěšnému učení jsme k této změně chtěli přispět i my. V předkládaném souboru textů bychom se s vámi rádi podělili o zkušenosti, tipy, praktické dovednosti i inspiraci, která k nám během minulých let v souvislosti s formativním hodnocením díky projektu Klíče k úspěšnému učení doputovala. Naším největším a nejzákladnějším poznatkem je to, že účinná proměna nepřichází zvenčí, skrze nařízení inspekcí, ministerstev či ředitelů, skrze přečtené dovednosti nebo přesvědčivá fakta řečníků, ale skrze kolegiálně sdílenou a vedením následně podpořenou zkušenost, že ’to funguje’. Tato zkušenost nás vede cestou změny. Nejprve uvnitř sebe sama – že to jde i jinak, a přitom stejně dobře či lépe, později snad i otevřením cesty pro změny v systému – v naší škole, nebo i troufale – v našem celém školství. Budeme rádi, když na tuto cestu vyrazíte spolu s námi.

Anglicky

Methods, situation, and perspectives of formative assessment in Czech Republic is an outcome of a three-year long project mapping and analysing the state of formative assessment in the Czech Republic primary and secondary schools and high schools.