2021
Tom Stoppard’s Science Plays : Metaphor and Experiment
KAČER, TomášZákladní údaje
Originální název
Tom Stoppard’s Science Plays : Metaphor and Experiment
Autoři
KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Świat i Słowo (World and Word), 2021, 1731-3317
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00121658
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000706781100006
Klíčová slova anglicky
Tom Stoppard; science play; theatre; metaphor; textuality; performativity
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 2. 2022 11:58, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
Anotace
V originále
The science play is a well-established genre of dramatic writing in the English speaking theatrical tradition. This paper discusses three full-length science plays by the prominent British playwright Tom Stoppard. These are Hapgood, Arcadia, and The Hard Problem. The plays are based on popular science sources and offer their audience an access to science. After providing a brief history of the science play and the science show, the paper shows that Stoppard develops the dramatic and the atrical traditions by involving science on the textual (giving popularised scientific knowledge in the form of dialogised lectures) and performative levels (demonstrating or illustrating science on stage), primarily to turn it into a metaphor of human behaviour. Hapgood and Arcadia further engage with science on the structural level, thus becoming thought experiments reflecting upon science. The most recent play, The Hard Problem, develops textual and performative strategies related to science but ceases to experiment with the form, leaving more space for the audience to draw ethical conclusions.
Návaznosti
MUNI/A/1446/2020, interní kód MU |
|