RUSINKO, Marcela. Disregarded or Adored? Remarks on Art Market Responses to Women Artists Behind the Iron Curtain. In Lazzaro, Elisabetta; Moureau, Nathalie; Turpin, Adriana. Researching Art Markets : Past, Present and Tools for the Future. London: Routledge, 2021, s. 112-125. ISBN 978-1-000-36168-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Disregarded or Adored? Remarks on Art Market Responses to Women Artists Behind the Iron Curtain
Autoři RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání London, Researching Art Markets : Past, Present and Tools for the Future, od s. 112-125, 14 s. 2021.
Nakladatel Routledge
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00118984
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-000-36168-1
UT WoS 001056582600010
Klíčová slova anglicky female artists; Czechoslovakia; art market; state socialism; artistic careers; Adriena Šimotová
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 27. 6. 2024 10:58.
Anotace
Looking back to the art scene behind the iron curtain, this chapter reveals the long and challenging career paths of four influential Eastern-Central European women artists. It focuses on the careers of female art figures who had an active role in the Czechoslovak art scene between the 1950s and 1980s and shared lifelong marriages with successful male artists. It focuses on the career and market development of Adriena Šimotová (1926–2014) and of other innovative neoavant-garde artists: Běla Kolářová (1923–2010), Eva Kmentová (1928–1980) and Věra Janoušková (1922–2010), as well as their husbands’ careers. Taking into account artists’ presence on then-state market and art-historical theoretical recognition, this chapter also offers a measurement of gender art (un)equality, which happened to regularly fluctuate between 1:5 and 1:3 (in exceptional cases down 1:2). Moreover, as an interesting case study of a female artist’s gradual career emancipation, it presents the market’s rising response to Šimotová’s work during her six-decade-long journey, contrary to the opposite trend experienced in her husband’s career. These cases show to what extent not only totalitarian conditions but also gender stereotypes, family patterns and patriarchal structures were substantially decisive factors, similarly to women colleagues in the West.
Návaznosti
GA20-09541S, projekt VaVNázev: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění (Akronym: Dějiny umění na Moravě)
Investor: Grantová agentura ČR, Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 01:22