C 2021

Disregarded or Adored? Remarks on Art Market Responses to Women Artists Behind the Iron Curtain

RUSINKO, Marcela

Základní údaje

Originální název

Disregarded or Adored? Remarks on Art Market Responses to Women Artists Behind the Iron Curtain

Autoři

RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

London, Researching Art Markets : Past, Present and Tools for the Future, od s. 112-125, 14 s. 2021

Nakladatel

Routledge

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00118984

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-000-36168-1

UT WoS

001056582600010

Klíčová slova anglicky

female artists; Czechoslovakia; art market; state socialism; artistic careers; Adriena Šimotová

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 6. 2024 10:58, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

Looking back to the art scene behind the iron curtain, this chapter reveals the long and challenging career paths of four influential Eastern-Central European women artists. It focuses on the careers of female art figures who had an active role in the Czechoslovak art scene between the 1950s and 1980s and shared lifelong marriages with successful male artists. It focuses on the career and market development of Adriena Šimotová (1926–2014) and of other innovative neoavant-garde artists: Běla Kolářová (1923–2010), Eva Kmentová (1928–1980) and Věra Janoušková (1922–2010), as well as their husbands’ careers. Taking into account artists’ presence on then-state market and art-historical theoretical recognition, this chapter also offers a measurement of gender art (un)equality, which happened to regularly fluctuate between 1:5 and 1:3 (in exceptional cases down 1:2). Moreover, as an interesting case study of a female artist’s gradual career emancipation, it presents the market’s rising response to Šimotová’s work during her six-decade-long journey, contrary to the opposite trend experienced in her husband’s career. These cases show to what extent not only totalitarian conditions but also gender stereotypes, family patterns and patriarchal structures were substantially decisive factors, similarly to women colleagues in the West.

Návaznosti

GA20-09541S, projekt VaV
Název: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění (Akronym: Dějiny umění na Moravě)
Investor: Grantová agentura ČR, Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění

Přiložené soubory

Rusinko_Disregarded_or_adored_-_Remarks_on_art_market_responses_to_women_artists_behind_the_Iron_Curtain.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru