J 2021

The awe-prosociality relationship : evidence for the role of context

EJOVA, Anastasia, Jan KRÁTKÝ, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Radek KUNDT, Jakub CIGÁN et. al.

Základní údaje

Originální název

The awe-prosociality relationship : evidence for the role of context

Autoři

EJOVA, Anastasia (36 Austrálie), Jan KRÁTKÝ (203 Česká republika, domácí), Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ (203 Česká republika, domácí), Radek KUNDT (203 Česká republika, garant, domácí), Jakub CIGÁN (203 Česká republika, domácí), Silvie KOTHEROVÁ (203 Česká republika), Joseph BULBULIA a Russel David GRAY

Vydání

Religion Brain & Behavior, Taylor & Francis, 2021, 2153-599X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00121833

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000665658100001

Klíčová slova anglicky

Awe; constructed emotion; cooperation; culture; Openness to Experience; small self

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2022 16:31, Mgr. Ivona Vrzalová

Anotace

V originále

People in a state of awe have been found to perceive their needs as small while also expressing intentions to act in a prosocial way, benefitting others at personal cost. However, these findings come largely out of the USA and have focused on intended rather than real prosocial behavior. We propose a contextual model of the awe-prosociality relationship predicated on the constructed theory of emotion, according to which emotion categories and cost–benefit analyses of possible subsequent actions differ across cultures and in line with enduring individual differences. To test the model, we conducted a laboratory study (N = 143) examining whether costly volunteering behavior is higher amid awe in the Czech Republic, a country where social psychological studies have often produced different results compared to the USA. Awe-inspiring and neutral primes were validated in pilot studies (N = 229). As is possible under the contextual model, awe-inspiring primes elicited not more, but less, prosocial behavior, with the relationship being moderated by various facets of Openness to Experience. Individuals higher in the Feelings facet of Openness were also found to be more awe-prone. A call is made for a cross-cultural investigation of the awe-behavior relationship that accounts for complex phylogenetic relationships between cultures.

Návaznosti

MUNI/A/1444/2020, interní kód MU
Název: Evoluční a kognitivní výzkum náboženství (Akronym: EVAKON)
Investor: Masarykova univerzita, Evoluční a kognitivní výzkum náboženství