2021
The reform that never happened : The final proposal for education reform before the fall of communism in Czechoslovakia
POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
The reform that never happened : The final proposal for education reform before the fall of communism in Czechoslovakia
Název česky
Reforma, která se neuskutečnila : Poslední návrh reformy školství před pádem komunismu v Československu
Autoři
POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
The International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 42, 14. –25. 6. 2021, Örebro University, Sweden, 2021
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Švédsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00119025
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel; reforma
Klíčová slova anglicky
post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher; reform
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2022 12:52, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Based on a study of archive sources, the paper introduces themes, problems, and proposals to emerge from the debate on the problems of the education system at the end of the 1980s in what was still Czechoslovakia. Observing the debates from the final days of the rule of the Communist Party of Czechoslovakia might serve as one starting point for further study and for understanding the post-socialist transformation of primary schools, which the authors of the study are dealing with in the current project Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S).
Česky
Na základě studia archivních pramenů představí příspěvek témata, problémy a návrhy vzešlé z debat o problémech výchovně-vzdělávací soustavy na konci 80. let v tehdejším Československu. Sledování debat z období sklonku vlády KSČ může posloužit jak jedno z východisek k dalšímu studiu a pochopení post-socialistické transformace základních škol, kterou se autoři studie zabývají v aktuálně řešeném projektu Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S).
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaV |
|