2021
Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?
POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?
Název anglicky
Post-socialist transformation of primary schools in the memories of teachers : how to ask to the changes in everyday life?
Autoři
POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
VII. mezinárodní konference České asociace orální historie, 18.-19. února 2021, Praha, 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00119028
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
post-socialistická transformace; orální historie; každodenní život; základní škola
Klíčová slova anglicky
post-socialist transformation; oral history; everyday life; primary school
Štítky
Změněno: 11. 4. 2022 12:20, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Cílem aktuálně řešeného projektu Post-socialistická transformace základních škol: procesy, příběhy, dilemata (GAČR, č. 20-11275S) je pochopení procesů změn vzdělávacího systému po roce 1989 v širších souvislostech a zachycení dopadů reforem školství na každodenní život základních škol. Pilířem výzkumu je tudíž archivní výzkum, ale zejména realizace orálně historických rozhovorů s učiteli i řediteli základních škol. Stěžejní výzvou je proto volba takových metodologických postupů, které umožní zaznamenat změny v běžném životě škol – např. v metodách výuky, materiálním zabezpečení a řízení škol či aplikací instrukcí nadřízených orgánů. V příspěvku budou představeny strategie vedení rozhovorů v rámci řešení aktuálního projektu a nastíněna specifika, která přinesla realizace výzkumu v období obtížné epidemiologické situace.
Anglicky
Our project aims to understand processes of educational system changes after the year 1989 in the broader context and cover changes in primary schools' everyday life. The pillar of the project is archive research and conducting oral history interviews with teachers and principals. The general task is to choose methodological approaches, which will allow to evidence changes in everyday life – e.g., in teaching methods, material equipment of schools and school leading or application of instructions of superior authorities. The paper presents strategies of interviewing and specifics of realizing the research during the pandemic.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaV |
|