2021
Taxation of Instagram Influencers
RADVAN, MichalZákladní údaje
Originální název
Taxation of Instagram Influencers
Název česky
Zdanění influencerů na Instagramu
Autoři
RADVAN, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia Iuridica Lublinensia, Lublin, Faculty of Law and Administration, UMCS in Lublin, 2021, 1731-6375
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/21:00121866
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
daňové právo; zdanění; autorské právo; příjem; influencer; Instagram
Klíčová slova anglicky
tax law; taxation; copyright; income; influencer; Instagram
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2022 16:12, Mgr. Petra Georgala
V originále
This scientific article discusses issues related to the taxation of Instagram influencers. Its main objective is to define how the influencers’ incomes should be taxed. To achieve this primary purpose, the partial objective is defined to give the list of (legal) cooperation contracts between the marketers and influencers. The hypothesis that there is no need to adopt new specific tax law norms to tax influencers’ incomes properly, at least in developed countries, was confirmed. All jurisdictions are taxing influencers’ incomes. It is always necessary to focus on the content of the relationship generating influencer’s income, as the principle of priority of content over form must be used. The tax liability is influenced only by the tax base. The tax rate and other structural components of the tax remain the same for different types of incomes. Generally, it is always better for the influencer to have a trading license (to be a businessman) than tax his/her incomes as incomes from copyright. Incomes from dependent activities based on labour law contract or occasional incomes are not probable for a typical influencer, and still, the taxation in this way is not realy favourable. The novelty of the presented research lies in the fact that no scientific articles deal with the covered issues published so far. The author believes that the article has a cognitive value for both science and practice.
Česky
Tento vědecký článek se zabývá otázkami souvisejícími se zdaněním influencerů na Instagramu. Jeho hlavním cílem je definovat, jak by měly být příjmy influencerů zdaněny. K dosažení tohoto primárního cíle je vymezen dílčí cíl, kterým je uvedení seznamu (právních) smluv o spolupráci mezi marketéry a influencery. Potvrdila se hypotéza, že k řádnému zdanění příjmů influencerů není třeba přijímat nové specifické daňověprávní normy, alespoň ve vyspělých zemích. Všechny jurisdikce příjmy influencerů zdaňují. Vždy je třeba se zaměřit na obsah vztahu generujícího příjmy influencera, neboť je třeba vycházet ze zásady priority obsahu před formou. Daňová povinnost je ovlivněna pouze základem daně. Sazba daně a další strukturální složky daně zůstávají pro různé druhy příjmů stejné. Obecně platí, že pro influencera je vždy výhodnější, aby měl živnostenské oprávnění (aby byl podnikatelem), než zdaňovat své příjmy jako příjmy z autorských práv. Příjmy ze závislé činnosti na základě pracovněprávní smlouvy nebo příležitostné příjmy nejsou pro typického influencera pravděpodobné, navíc není zdanění tímto způsobem skutečně výhodné. Novost předkládaného výzkumu spočívá v tom, že dosud nebyly publikovány žádné vědecké články, které by se zabývaly pokrytou problematikou. Autor se domnívá, že článek má poznávací hodnotu pro vědu i praxi.