2021
Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.
BUDÍNOVÁ, Irena a Tomáš JANÍKZákladní údaje
Originální název
Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.
Název česky
Děti se sníženou kognitivní efektivitou a sčítání přirozených čísel v oboru do 20. Případová studie.
Autoři
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, Maribor, University of Maribor Press, 2021, 1855-4431
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00119052
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka sčítání; děti se učebními obtížemi v matematice; kognitivní efektivita; přirozená čísla; aditivní triáda; případová studie
Klíčová slova anglicky
learning addition; pupils with learning difficulties in mathematics; cognitive efficiency; natural numbers; additive triad; case study
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 11:17, Dana Nesnídalová
V originále
The study deals with teaching and learning the addition of natural numbers up to 20 in the first two years of primary school. The first part presents the theoretical background for addition of natural numbers, the procedural and conceptual approach to addition, and the theory of the additive triad. The causes of the difficulties some children have with the field of the addition of natural numbers are outlined, and the issue of reduced cognitive efficiency is briefly introduced as one of the causes. The second part of the study presents a case study of a girl (7 years old) who experienced difficulty in learning addition. The approaches to and results of remedial tutoring completed by the girl are described. In the discussion, the issue of the addition of natural numbers is incorporated into a broader pedagogical context.
Česky
Příspěvek se zabývá problematikou výuky sčítání přirozených čísel s přechodem přes základ 10 v prvních dvou letech školní docházky. V první části textu je představen teoretický základ sčítání přirozených čísel, procedurální a konceptuální pojetí operace sčítání, teorie aditivní triády. Jsou nastíněny příčiny obtíží některých dětí s učivem sčítání přirozených čísel. Stručně je načrtnuta problematika snížené kognitivní efektivity jako jedna z příčin problémů s pochopením a osvojením si sčítání. Druhá část je věnována případové studii, která byla provedena se žákyní 2. ročníku, která měla potíže při učení se sčítání. Jsou představeny přístupy a výsledky doučování, které dívka absolvovala. V závěrečné diskusi je problematika začleněna do širších pedagogických souvislostí.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaV |
|