J 2021

Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.

BUDÍNOVÁ, Irena a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.

Název česky

Děti se sníženou kognitivní efektivitou a sčítání přirozených čísel v oboru do 20. Případová studie.

Autoři

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, Maribor, University of Maribor Press, 2021, 1855-4431

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00119052

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

výuka sčítání; děti se učebními obtížemi v matematice; kognitivní efektivita; přirozená čísla; aditivní triáda; případová studie

Klíčová slova anglicky

learning addition; pupils with learning difficulties in mathematics; cognitive efficiency; natural numbers; additive triad; case study

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 11:17, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The study deals with teaching and learning the addition of natural numbers up to 20 in the first two years of primary school. The first part presents the theoretical background for addition of natural numbers, the procedural and conceptual approach to addition, and the theory of the additive triad. The causes of the difficulties some children have with the field of the addition of natural numbers are outlined, and the issue of reduced cognitive efficiency is briefly introduced as one of the causes. The second part of the study presents a case study of a girl (7 years old) who experienced difficulty in learning addition. The approaches to and results of remedial tutoring completed by the girl are described. In the discussion, the issue of the addition of natural numbers is incorporated into a broader pedagogical context.

Česky

Příspěvek se zabývá problematikou výuky sčítání přirozených čísel s přechodem přes základ 10 v prvních dvou letech školní docházky. V první části textu je představen teoretický základ sčítání přirozených čísel, procedurální a konceptuální pojetí operace sčítání, teorie aditivní triády. Jsou nastíněny příčiny obtíží některých dětí s učivem sčítání přirozených čísel. Stručně je načrtnuta problematika snížené kognitivní efektivity jako jedna z příčin problémů s pochopením a osvojením si sčítání. Druhá část je věnována případové studii, která byla provedena se žákyní 2. ročníku, která měla potíže při učení se sčítání. Jsou představeny přístupy a výsledky doučování, které dívka absolvovala. V závěrečné diskusi je problematika začleněna do širších pedagogických souvislostí.

Návaznosti

GA20-13038S, projekt VaV
Název: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení