BUDÍNOVÁ, Irena a Tomáš JANÍK. Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study. Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education. Maribor: University of Maribor Press, 2021, roč. 14, č. 2, s. 125-148. ISSN 1855-4431. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.18690/rei.14.2.125-148.2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.
Název česky Děti se sníženou kognitivní efektivitou a sčítání přirozených čísel v oboru do 20. Případová studie.
Autoři BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, Maribor, University of Maribor Press, 2021, 1855-4431.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Slovinsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00119052
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.18690/rei.14.2.125-148.2021
Klíčová slova česky výuka sčítání; děti se učebními obtížemi v matematice; kognitivní efektivita; přirozená čísla; aditivní triáda; případová studie
Klíčová slova anglicky learning addition; pupils with learning difficulties in mathematics; cognitive efficiency; natural numbers; additive triad; case study
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 3. 2. 2022 11:17.
Anotace
The study deals with teaching and learning the addition of natural numbers up to 20 in the first two years of primary school. The first part presents the theoretical background for addition of natural numbers, the procedural and conceptual approach to addition, and the theory of the additive triad. The causes of the difficulties some children have with the field of the addition of natural numbers are outlined, and the issue of reduced cognitive efficiency is briefly introduced as one of the causes. The second part of the study presents a case study of a girl (7 years old) who experienced difficulty in learning addition. The approaches to and results of remedial tutoring completed by the girl are described. In the discussion, the issue of the addition of natural numbers is incorporated into a broader pedagogical context.
Anotace česky
Příspěvek se zabývá problematikou výuky sčítání přirozených čísel s přechodem přes základ 10 v prvních dvou letech školní docházky. V první části textu je představen teoretický základ sčítání přirozených čísel, procedurální a konceptuální pojetí operace sčítání, teorie aditivní triády. Jsou nastíněny příčiny obtíží některých dětí s učivem sčítání přirozených čísel. Stručně je načrtnuta problematika snížené kognitivní efektivity jako jedna z příčin problémů s pochopením a osvojením si sčítání. Druhá část je věnována případové studii, která byla provedena se žákyní 2. ročníku, která měla potíže při učení se sčítání. Jsou představeny přístupy a výsledky doučování, které dívka absolvovala. V závěrečné diskusi je problematika začleněna do širších pedagogických souvislostí.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaVNázev: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení
VytisknoutZobrazeno: 30. 5. 2024 10:46