B 2020

Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology

ZSÓFIA, Bárczi, Gallik JÁN, Hlavinová DOMINIKA a Tkáč-Zabáková LENKA

Základní údaje

Originální název

Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology

Název anglicky

Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology

Autoři

ZSÓFIA, Bárczi, Gallik JÁN, Hlavinová DOMINIKA a Tkáč-Zabáková LENKA

Vydání

1. vyd. Brno, 112 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9764-3

Štítky

Změněno: 22. 7. 2021 11:14, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Vliv a význam náboženství a křesťanské tradice ve specifické kulturně-geografické konstrukci střední Evropy se stal významným impulsem pro tvorbu národních (sebe)obrazů. Tato kniha se zamýšlí nad duchovně a nábožensky orientovanými literárními aktivitami, které byly rovněž využity jako prostředek kulturní homogenizace a kulturní diverzifikace. Ve snaze přitáhnout pozornost veřejnosti k možnostem různých pohledů na literární obrazy, klišé, národní symboly či mýty používají autoři nástroje srovnávací imagologie. Zohledňují různé významné neliterární okolnosti a rozšiřují diskurz analýzou kulturních obrazů křesťanské tradice právě jako prostředku kulturní a národní (sebe)identifikace. Publikace tak přispívá k mezikulturnímu dialogu a stává se cenným vstupem do probíhající diskuse o významu literární tvorby autorů spojených s nábožensko-duchovními hodnotami z hlediska vytváření (vlastního) kulturního obrazu.

Anglicky

The influence and importance of religion and Christian tradition in the specific cultural-geographical construction of Central Europe has become a significant impetus for the formation of national (self-) images. This book provides a reflection on spiritually and religiously oriented literary activities which have been used as a means of cultural homogenisation and cultural diversification. In an effort to draw public attention to the different ways of looking at literary images, clichés, national symbols and myths, the authors use the tools of comparative imagology. They take into account various significant non-literary circumstances and expand the discourse by analysis of cultural images of the Christian tradition as a means of cultural and national (self-)identification. Thus, the book contributes to an intercultural dialogue and offers valuable insights in the ongoing debate on the importance of the literary production of authors associated with religious-spiritual values in terms of creating (one’s) own cultural image.