2020
Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání
STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ, Magda STROUHALOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání
Název anglicky
Let Art Change You. Art activities and their contribution to preprimary education
Autoři
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, 206 s. 2020
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-9746-9
Klíčová slova česky
předškolní vzdělávání; kurikulární dokument (RVP PV); dětský výtvarný projev; tvořivost; hra; experiment; umění; kultura
Klíčová slova anglicky
pre-school education; curriculum document (FEP PE); child´s art expression; creativity; game; experiment; art; culture
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 7. 2021 09:30, PhDr. Lea Novotná
V originále
Odborná publikace představuje výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání v kontextu jeho historického vývoje. Vymezuje specifika dětského výtvarného projevu jako východiska diferenciace nabídky výtvarných činností. Definuje nejdůležitější principy výtvarných činností, které umožní realizaci aktuálních cílů předškolního vzdělávání. Představuje vybrané inovativní intervence jako možnosti zkvalitnění praxe předškolního vzdělávání prostřednictvím tvořivých aktivit. V roce 2018–2020 byl realizován v návaznosti na specifický výzkum na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně kvalitativní výzkum, který poskytnul informace o obsahu výtvarných činností v mateřských školách a ukázal, jaký význam jim učitelé přikládají. Výzkum také odhalil, zda je nabídka výtvarných činností v souladu se záměry danými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a zda jsou respektována vývojová specifika dítěte včetně jeho výtvarného projevu. Dále bylo zjištěno, jak jsou v rámci nabídky výtvarných činností využívány podněty z oblastí umění a kultury. Výsledky výzkumného šetření se staly podnětem pro intervence do pedagogické praxe a realizaci akčního výzkumu, který ověřoval jejich účinnost a funkčnost. Dílčí výstupy se promítly do obsahu jednotlivých kapitol předkládané odborné publikace.
Anglicky
The publication will present art activities in pre-school education in the context of its historical development. It defines the specifics of children art expression as a starting point for differentiation of the offer of art activities. It also defines the most important principles of art activities that enable realization of the current goals of pre-school education. It introduces selected innovative interventions as possibilities of improving the quality of preschool education practice through creative activities. In 2018–2020, in connection with specific research at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno, qualitative research was carried out, which provided information on the content of art activities in kindergartens and showed the importance that teachers attach to them. The research also revealed whether the offer of art activities is in accordance with the intentions given by the Framework Educational Program for Preschool Education and whether the developmental specifics of the child, including his artistic expression, are respected. It was also found out how stimuli from the fields of art and culture are used in the offer of artistic activities. The results of the research survey became the impetus for interventions in pedagogical practice and the implementation of action research, which verified their effectiveness and functionality. Partial outputs were reflected in the content of individual chapters of the presented professional publication.
Návaznosti
MUNI/A/1190/2019, interní kód MU |
|