C 2021

Expedice Jana Jelínka do Guinesjké republiky v roce 1961

KOSTRHUN, Petr

Základní údaje

Originální název

Expedice Jana Jelínka do Guinesjké republiky v roce 1961

Název anglicky

The expedition of Jan Jelínek to The Republic of Guinea in 1961

Autoři

Vydání

Brno, od s. 10-61, 50 s. Studie Centra kulturní antropologie 6/2021, 2021

Nakladatel

Moravské zemské muzeum

Další údaje

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-7028-545-9

Klíčová slova česky

Historie archeologie, historie antropologie, Jan Jelínek, muzeologie, Guinea
Změněno: 26. 7. 2021 11:54, Mgr. Petr Kostrhun, Ph.D.

Anotace

V originále

Kolektivní monografie Hledání pravěkého času představuje šesté pokračování série Studií Centra kulturní antropologie. Monografii spojují tři tematické okruhy. První celek zahrnuje úsilí představit potenciál sbírek a archivních pramenů ve fondech Moravského zemského muzea v Brně. Druhý celek je zaměřen na výzkumné a badatelské aktivity antropologa Jana Jelínka, které jsou postupně zpracovávány, zpřístupňovány a dále rozšiřovány. Třetí celek vyzdvihuje expoziční budovu Pavilonu Anthropos v Brně, která se jako jediné pracoviště na Moravě systematicky již desítky let věnuje propojování archeologických, antropologických a etnologických poznatků. V první studii Expedice Jana Jelínka do Guinejské republiky v roce 1961 Petr Kostrhun představuje téměř neznámou a prakticky zapomenutou epizodu Jelínkova působení v Guinejské republice v západní Africe v roce 1961. Do africké Guinei byl oficiálně vyslán z pověření ministerstva školství a kultury na studijní cestu v rámci nově ustanovené pomoci socialistických zemí jako emisar a budovatel národního muzea v Konakry. Druhá studie Jeskyně Kakimbon: Příspěvek k dějinám bádání Ústavu Anthropos v západní Africe z pera Zdeňky Nerudové přibližuje objev jeskyně v 19. století francouzskými archeology a Jelínkův výzkum, který zahrnoval sondáže a stratigrafická pozorování. Třetí studii Skalní umění v údolí Oukaïmeden Barbora Půtová věnuje africkému skalnímu umění v údolí Oukaïmeden, které se nachází v centrální části Vysokého Atlasu na území Maroka. Zaměřuje se na konkrétní archeologické lokality, užité výtvarné techniky, stylové charakteristiky a další specifika místního skalního umění. Součástí textu je popis a interpretace skalního umění v údolí Oukaïmeden s důrazem na sezónní užití vysokohorských pastvin berberskými pastevci. Čtvrtá studie Prehistorie: Nová výzva antropologie turismu, jejímž autorem je Václav Soukup, přibližuje parietální umění z období mladého paleolitu jako součást výzkumů antropologie turismu. V ohnisku zájmu jsou vybrané významné komplexy francouzského pravěkého jeskynního umění, které ve stále větší míře přitahují pozornost turistů. Poslední pátý text Vzpomínky muzejníka nabízí pohled za kulisy oficiálního dění a vhled do muzeologické praxe v našich zemích z perspektivy Oldřicha Neužila.

Anglicky

In Search of Prehistoric Times is a collective monograph that is the sixth “sequel” of Study Series of the Centre for Cultural Anthropology. The monograph links three thematic areas: the first comprises of the effort to present the potential of collections and archival resources of the Moravian Museum in Brno; the second one is focused on research and exploration activities conducted by the anthropologist Jan Jelínek that are currently being processed, popularized and disseminated; the third area emphasises the importance of the Anthropos Pavilion, an exhibition building in Brno that is the only workplace in Moravia that systematically interconnects archaeological, anthropological and ethnological findings. In the first study titled Jan Jelínek’s Exhibition to the Guinea Republic in 1961 Petr Kostrhun presents an unknown, almost forgotten episode from Jelínek’s life: his work in the Republic of Guinea in West Africa in 1961. Jelínek was officially sent to a study journey to Guinea by the Ministry of Education and Culture under the new project of providing aid to socialist countries as an emissary and a builder of the national museum in Conakry. The second study, Kakimbon Cave: A contribution to the history of research by the Anthropos Institute in West Africa, written by Zdeňka Nerudová describes the discovery of the cave in the 19th century by the French archaeologists and Jelínek’s research that included probes and stratigraphic observations. The third study, Rock Art in the Oukaïmeden Valley, written by Barbora Půtová is dedicated to African rock art in the Oukaïmeden Valley situated in the central part of the High Atlas in Morocco. The study focuses on particular archaeological locations, art techniques applied, style characteristics and other specificities of the local rock art. Special attention is paid to the description and interpretation of rock art in the Oukaïmeden Valley with emphasis on the seasonal use of mountain pastures by Berber herders. The fourth study, Prehistory: A New Challenge for the Anthropology of Tourism, written by Václav Soukup presents the Upper Palaeolithic parietal art as part of research in anthropology of tourism. What lies in the focal point of the study is selected significant site complexes of French prehistoric rock art that attract more and more of tourists’ attention. Eventually, the fifth study titled Vzpomínky muzejníka (Memoirs of a Museologist) offers a look behind the scenes of a museum and an insight into museological work in the Czech lands through the eyes of Oldřich Neužil.