a 2021

Implementation of GIS in upper secondary curriculum in Czechia – current situation and future perspectives

SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA a Vendula MAŠTEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Implementation of GIS in upper secondary curriculum in Czechia – current situation and future perspectives

Autoři

Vydání

EUGEO 2021, 2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

GIS; upper secondary education; skill

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2022 21:21, Mgr. Vendula Mašterová

Anotace

V originále

Implementing GIS in the school curriculum is essential for modern geography as GIS is a powerful tool for presentation and visualization of spatial data. However, many Czech schools (both elementary and high schools) have problems with implementing the teaching with GIS into the tuition. The questionnaire survey with 94 Czech upper secondary and high school teachers and semi-structured interviews with nine of them revealed that the problems are usually not connected with material and technological equipment but with lack of methodological materials and teachers´ insufficient skills. Therefore, the paper aims to present a proposal for the GIS skills system (similar to the existing cartographic skills). This system is filled with tasks to support teaching and learning with GIS. The tasks are divided into six types of skills and three levels of cognitive complexity by each skill.

Návaznosti

TL02000142, projekt VaV
Název: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technologická agentura ČR, Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách