2021
Taxation in Democratic Czechoslovakia and the Independent Czech Republic
RADVAN, MichalZákladní údaje
Originální název
Taxation in Democratic Czechoslovakia and the Independent Czech Republic
Název česky
Zdanění v demokratickém Československu a samostatné České republice
Autoři
RADVAN, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Intertax, Alphen aan den Rijn, Kluwer law International, 2021, 0165-2826
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/21:00121999
Organizační jednotka
Právnická fakulta
UT WoS
000715114100009
Klíčová slova česky
daňový systém; daňová reforma; Československo; Česká republika; sametová revoluce; nullum tributum sine lege; daň z příjmů; daň z nemovitostí; DPH
Klíčová slova anglicky
tax system; tax reform; Czechoslovakia; Czech Republic; Velvet Revolution; nullum tributum sine lege; income tax; property tax; VAT
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2023 16:33, Mgr. Petra Georgala
V originále
The taxation system in communist Czechoslovakia was based on the redistributive, regulative, and fiscal functions of taxes. After the Velvet Revolution in November 1989, it was crucial for the economy and economic development to change the tax system. To achieve this, new politicians decided for the slower transformation of Czechoslovakian tax law. Most of the tax acts that were valid in socialist Czechoslovakia remained in force after the Velvet Revolution; however, they were amended in 1990 with regard to the aim of the tax reform being prepared for 1993. In August 1992, the decision to split Czechoslovakia was announced. It was more of a historical coincidence that the independent Czech Republic’s foundation in 1993 was connected with complex tax reform. The reform’s primary aims were the link between tax revenues and gross domestic product; tax justice and fair competition; possible foreign investments and general openness to the European and international markets; elasticity and effectiveness of the tax system; and reduction of social criteria in taxation. The tax reform of 1993 in the Czech Republic is one of the most complex tax reforms globally. Most of the acts adopted at the end of 1992 are still effective. This article aims to introduce the developments in terms of taxation in democratic Czechoslovakia and the independent Czech Republic to international readers.
Česky
Daňový systém v komunistickém Československu byl založen na redistribuční, regulační a fiskální funkci daní. Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo pro ekonomiku a hospodářský rozvoj zásadní změnit daňový systém. Za tímto účelem se noví politici rozhodli pro pomalejší transformaci československého daňového práva. Většina daňových zákonů platných v socialistickém Československu zůstala v platnosti i po sametové revoluci; v roce 1990 však byly novelizovány s ohledem na cíl daňové reformy připravované na rok 1993. V srpnu 1992 bylo oznámeno rozhodnutí o rozdělení Československa. Bylo spíše historickou shodou okolností, že vznik samostatné České republiky v roce 1993 byl spojen s komplexní daňovou reformou. Hlavními cíli reformy byly vazba daňových příjmů na hrubý domácí produkt, daňová spravedlnost a spravedlivá hospodářská soutěž, možné zahraniční investice a celková otevřenost vůči evropskému a mezinárodnímu trhu, pružnost a efektivnost daňového systému a snížení sociálních kritérií v daních. Daňová reforma z roku 1993 v České republice je jednou z nejkomplexnějších daňových reforem na světě. Většina zákonů přijatých na konci roku 1992 je stále účinná. Cílem tohoto článku je seznámit zahraniční čtenáře s vývojem v oblasti daní v demokratickém Československu a v samostatné České republice.