V originále
Stávající inkluzivní praxe ve školách vyžaduje důkladnější psychologickou přípravu budoucích pedagogů a jejich orientaci v tématech diagnostiky a mezioborové spolupráce. Cílem příspěvku je představit způsob práce s výukovými kazuistikami diagnostických témat u pedagogů (specifické poruchy učení, ADHD, poruchy autistického spektra, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, syndrom CAN). Výukové kazuistiky byly tematicky i metodicky zpracovány s cílem kultivace diagnostického myšlení u budoucích učitelů, kteří často představují osoby prvního kontaktu s dítětem s potížemi (identifikace obtíží, diferenciální diagnostika, porozumění etiologii). Diagnostická průprava studujících učitelství je důležitá pro funkční mezioborovou spolupráci se systémem pedagogicko-psychologického poradenství - s jakým typem problému se učitel může/má obrátit na jakého odborníka. Zároveň je třeba v rámci průpravy budoucí učitele seznámit s hranicemi kompetencí (možnosti a limity). V příspěvku bude představena jedna z kazuistik (téma sebepoškozování) a popsán způsob práce s ní ve výuce.