2021
Odborné vzdělávání v ČR a některých zemích EU prostřednictvím vybraných ukazatelů
MARINIČ, Peter a Pavel PECINAZákladní údaje
Originální název
Odborné vzdělávání v ČR a některých zemích EU prostřednictvím vybraných ukazatelů
Název anglicky
Vocational Education in the Czech Republic and Selected EU Countries According to Chosen Indicators
Autoři
MARINIČ, Peter (703 Slovensko, garant, domácí) a Pavel PECINA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání, od s. 30-44, 15 s. 2021
Nakladatel
Powerprint
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00122087
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7568-402-8
Klíčová slova česky
odborné vzdělávání; oborová struktura; demografie učitelů; financování odborného vzdělávání; srovnávací analýza
Klíčová slova anglicky
vocational training; branch structure; teacher demography; financing of vocational training; comparative analysis
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2022 18:24, Dana Nesnídalová
V originále
Autoři v kapitole analyzují vývoj odborného vzdělávání a snaží se nastínit potenciální směřování jednotlivých analyzovaných oblastí do budoucna, za využití dostupných dat z databáze Eurostat. Národně pojaté data jsou srovnávány s dalšími vybranými státy EU, jmenovitě Rakouskem, Německem, Polskem, Slovenskem a Maďarskem. Analyzované data se zaměřují na počty žáků a učitelů, a to zejména s ohledem na jejich věkovou strukturu, jsou doplněna o oblast financování školství. Kapitola se tak prostřednictvím analýzy dostupných tvrdých dat snaží přiblížit aktuální situaci ve školství, se zaměřením na odborné vzdělávání. Hlavní otázkou, na kterou se autoři snaží získat odpovědi je, jak se měnil stav počtu žáků a učitelů v posledních několika letech, a jaký vývoj lze na základě dostupných dat předpokládat v blízké budoucnosti. Dílčím tématem je pak právě srovnání s vybranými státy, kde Slovensko představuje po všech stránkách nejbližší srovnávací základnu, Rakousko a Německo sousední státy západního typu a Polsko a Maďarsko vhodné doplnění v prostoru V4.
Anglicky
In the chapter, the authors analyze the development of vocational education and try to outline the potential direction of the individual areas analyzed in the future, using available data from the Eurostat database. Nationally conceived data are compared with other selected EU countries, namely Austria, Germany, Poland, Slovakia and Hungary. The analyzed data focus on the numbers of pupils and teachers, especially with regard to their age structure, and are supplemented by the area of education financing. Thus, through the analysis of available hard data, the chapter tries to approach the current situation in education, with a focus on vocational education. The main question that the authors are trying to get answers to is how the number of pupils and teachers has changed in the last few years, and what development can be expected in the near future on the basis of available data. A partial topic is the comparison with selected countries, where Slovakia represents the closest comparison base in all respects, Austria and Germany the neighboring countries of the Western type, and Poland and Hungary a suitable addition in the V4 area.
Návaznosti
MUNI/A/1356/2020, interní kód MU |
|