2021
Hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF) – Recenze metody
HUBATKOVÁ, Petra a Patrik RUDOLFZákladní údaje
Originální název
Hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF) – Recenze metody
Název česky
Hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF) – Recenze metody
Autoři
HUBATKOVÁ, Petra a Patrik RUDOLF
Vydání
2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Recenze
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
exekutivní funkce; BRIEF; recenze
Klíčová slova anglicky
executive functions; BRIEF; review
Změněno: 17. 8. 2021 17:46, Mgr. Patrik Rudolf
Anotace
V originále
Vzhledem k nedostatečným důkazům o faktorové struktuře BRIEF, a tudíž i o možnostech interpretace jednotlivých skórů, a kvůli chybějícím českým normám doporučujeme využívat BRIEF v běžné diagnostické praxi pouze ve velmi omezených aplikačních oblastech. Dle našeho názoru může být metoda BRIEF užitečná pouze jako nástroj pro prvotní screening potenciálního narušení exekutivních funkcí. Výsledky by ale měl být interpretovány nanejvýš obezřetně a informace získané administrací BRIEF by měly být vždy dávány do souvislosti s dalšími zdroji informací získaných během vyšetření. Rozhodně ale nelze BRIEF považovat za ukazatel kvality exekutivních funkcí v jednotlivých doménách fungování. Pro účel jednoznačnější interpretace výsledků BRIEF je nezbytné provést důkladnější českou standardizaci zahrnující sestavení norem reflektujících demografické charakteristiky České republiky. Je také nutné získat důkazy o validitě BRIEF a invarianci metody pro různé skupiny. Vzhledem k již publikované druhé verzi metody (BRIEF-2; Gioia et al., 2015) je ale otázkou, zda by nebylo vhodnější zohlednit uvedené prvky spíše v případné standardizaci této nové verze.