MIKYŠKOVÁ, Anna. Theatre and Popular Culture in the English Restoration and Eighteenth Century. In Theory and Practice in English Studies. 10/1. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno, 2021, 139 s. ISSN 1805-0859.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Theatre and Popular Culture in the English Restoration and Eighteenth Century
Autoři MIKYŠKOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 10/1. Brno, Theory and Practice in English Studies, 139 s. 2021.
Nakladatel Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119143
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISSN 1805-0859
Klíčová slova anglicky Restoration theatre; eighteenth century; popular culture; performance; adaptation; femininity; prologues; epilogues; criminal narrative; sentimentality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 23. 2. 2022 11:02.
Anotace
The special issue of the Theory and Practice in English Studies journal entitled “Theatre and Popular Culture in the English Restoration and Eighteenth Century” explores the connections between the English Restoration and eighteenth-century theatre and popular culture. Since the early Restoration until the mid-eighteenth century, English theatre culture witnessed a marked shift towards increased commercialization and popularization of theatre, which had great impact on its repertoire, promotion, reception as well as social and political significance. Five research articles address these issues from various angles. The issue offers papers on William Davenant’s Macbeth and the rise of the Restoration actress as a modern celebrity; Restoration prologues and epilogues which testify to the obsolete myth of the “elite” conception of Restoration drama; the interrelatedness of Bocaccio’s Decameron and an English eighteenth-century afterpiece; the dramatization of popular criminal narrative about Jack Sheppard; and a new sentimental interpretation of Juliet in David Garrick’s 1748 production Romeo and Juliet. The issue also contains an academic note on Susanna Centlivre’s The Busybody, an interview with dance historian Moira Goff about London stage dancing, a review of 2021 Red Bull Theatre (NY) production of Hannah Cowley’s The Belle’s Stratagem, a book review on Music and the Benefit Performance in Eighteenth-Century Britain (2020), and a conference report on the second online Restoration symposium from April 2021.
Návaznosti
GA19-07494S, projekt VaVNázev: Anglická divadelní kultura 1660-1737
Investor: Grantová agentura ČR, Anglická divadelní kultura 1660-1737
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 20:19