Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1787557, author = {Kachlík, Petr}, address = {Brno}, booktitle = {Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2020. Úloha odborného vzdělávání v 21. století}, edition = {1.}, editor = {ADAMEC, P., ŠIMÁNĚ. M., KOVÁŘOVÁ, E. (Eds.)}, keywords = {questionnaire; mobile phone; nomophobia; prevention; risk; school; research; health; addiction; pupil}, howpublished = {elektronická verze "online"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7509-781-1}, pages = {16-34}, publisher = {Mendelova univerzita v Brně}, title = {Riziko nomofobie u žáků základní školy}, url = {https://www.icolleconference.cz/files/icolle-2020.pdf}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1787557 AU - Kachlík, Petr PY - 2021 TI - Riziko nomofobie u žáků základní školy PB - Mendelova univerzita v Brně CY - Brno SN - 9788075097811 KW - questionnaire KW - mobile phone KW - nomophobia KW - prevention KW - risk KW - school KW - research KW - health KW - addiction KW - pupil UR - https://www.icolleconference.cz/files/icolle-2020.pdf N2 - Masové zavádění a využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) výrazně usnadňuje život, představuje však rovněž jistá rizika. Člověk je ohrožen rozvojem nutkavého chování a možnou závislostí behaviorálního typu na mobilním komunikátoru – nomofobií. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjištění míry nomofobie vzorku žáků druhého stupně základní školy, dílčím cílem bylo zmapování potenciálně rizikových oblastí spjatých s užíváním ICT. Byly stanoveny 3 pracovní hypotézy, které se týkaly srovnání názorů, chování a míry nomofobie mezi hochy a dívkami. K naplňování cíle šetření byla zvolena kvantitativní metoda, jako nástroj byl použit anonymní dotazník, který obsahoval standardizované jádro ke zjišťování míry nomofobie. Bylo do něj zařazeno 20 položek zaměřených na reakce respondentů v situacích, kdy pojítka ICT nejsou dostupná nebo jich nelze použít. Dotazník byl doplněn o položky sloužící ke zjištění, jaké aplikace respondenti často používají, jak s nimi zacházejí a jaké mají v tomto ohledu preference. Šetření probíhalo v osmých a devátých ročnících 11 záměrně vybraných základních škol v Královéhradeckém kraji. Byla získána data souboru 373 respondentů s vyrovnaným zastoupení hochů a dívek. Odpovědi respondentů byly vyhodnoceny metodami popisné statistiky, k analýze hypotéz bylo využito Studentova t-testu. Z výsledků vyplynulo, že příznaky nomofobie nevykazovalo 0,5% respondentů, její velmi mírná a mírná forma byly zaznamenány u 70% oslovených, lehká u 18 % souboru, středně těžká u 8% a těžká u 2% respondentů. Téměř tři čtvrtiny žáků nejsou závislostí na mobilním zařízení bezprostředně ohroženy. I když ICT intenzivně využívají, při jejich nedostupnosti pociťují pouze lehkou nervozitu. Desetina souboru však vykazuje vážné problémy charakteru behaviorální závislosti. Respondenti využívají průměrně 4 aplikace, zejména se jedná o chatovací programy, sociální sítě a aplikace pro přehrávání hudby. Při testování hypotéz týkajících se rozdílnosti chování hochů a dívek byly u 6 položek nalezeny statisticky významné rozdíly, u 14 nikoli. Dívky ve zkoumaném vzorku vykazují vyšší míru nomofobie než chlapci. Největší rozdíly v reakcích byly zaznamenány především u obav z nemožnosti okamžitě komunikovat s rodinou nebo přáteli. ER -
KACHLÍK, Petr. Riziko nomofobie u žáků základní školy. Online. In ADAMEC, P., ŠIMÁNĚ. M., KOVÁŘOVÁ, E. (Eds.). \textit{Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2020. Úloha odborného vzdělávání v 21. století}. 1. vyd. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2021, s.~16-34. ISBN~978-80-7509-781-1.
|