LOJDOVÁ, Kateřina, Kateřina VLČKOVÁ a Jan NEHYBA. Stories of teachers’ identity: Between personal and professional experience. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 26, č. 2, s. 113-137. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-2-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Stories of teachers’ identity: Between personal and professional experience
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan NEHYBA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW full text
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00119156
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-2-6
Klíčová slova česky identita učitele; profesní identita; osobní identita; narativy
Klíčová slova anglicky Teacher identity; professional identity; personal identity; narratives
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 3. 2. 2022 12:22.
Anotace
Teacher identity is one of the key factors influencing the form and quality of educational processes. The aim of our literature review is an analysis of research on teachers' narrative identity in primary and secondary education. We used the Web of Science database and selected studies from 2010–2020 in English. The analysis shows that the area of teacher identity can be viewed from the points of personal and professional identity and their interplay. The data about teacher identity were collected mostly as narratives showing teachers' experience of their profession and their selves. Professional identity is investigated in terms of diversity in classroom discourse, curriculum, and professional development. Research on a teachers' personal identity focuses primarily on gender, parenting, sexual orientation, ethnicity, culture, political orientation, and national identity. The study illustrates an interplay of professional and personal identity.
Anotace česky
Teacher identity is one of the key factors influencing the form and quality of educational processes. The aim of our literature review is an analysis of research on teachers' narrative identity in primary and secondary education. We used the Web of Science database and selected studies from 2010–2020 in English. The analysis shows that the area of teacher identity can be viewed from the points of personal and professional identity and their interplay. The data about teacher identity were collected mostly as narratives showing teachers' experience of their profession and their selves. Professional identity is investigated in terms of diversity in classroom discourse, curriculum, and professional development. Research on a teachers' personal identity focuses primarily on gender, parenting, sexual orientation, ethnicity, culture, political orientation, and national identity. The study illustrates an interplay of professional and personal identity.
Návaznosti
GA20-12828S, projekt VaVNázev: Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách
Investor: Grantová agentura ČR, Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
2380-6359-1-PB.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 26. 8. 2021

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf?info
Vloženo
Čt 26. 8. 2021 10:36, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., učo 106930
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., učo 106930
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
Atributy
 

2380-6359-1-PB.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1787890/2380-6359-1-PB.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
411,2 KB
Hash md5
6ea4491cceb7ecafee7d9d0fdd770842
Vloženo
Čt 26. 8. 2021 10:36

2380-6359-1-PB_Archive.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1787890/2380-6359-1-PB_Archive.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1787890/2380-6359-1-PB_Archive.pdf
Typ souboru
PDF/A (application/x-pdf)
Velikost
9 MB
Hash md5
32ce23473a839f2bb2c76745bbedf6b9
Vloženo
Čt 26. 8. 2021 10:42

2380-6359-1-PB.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1787890/2380-6359-1-PB.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1787890/2380-6359-1-PB.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
70,8 KB
Hash md5
d2613ad28ba864151fbc21dea51d29e1
Vloženo
Čt 26. 8. 2021 10:47
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 12. 7. 2024 20:49