C 2021

Komentář k zákonu o finanční kontrole ve veřejné správě

VUONGOVÁ, Andrea, Jana KRANECOVÁ, Damian CZUDEK a Hőfferová KOUCKÁ

Základní údaje

Originální název

Komentář k zákonu o finanční kontrole ve veřejné správě

Název česky

Komentář k zákonu o finanční kontrole ve veřejné správě

Autoři

VUONGOVÁ, Andrea, Jana KRANECOVÁ, Damian CZUDEK a Hőfferová KOUCKÁ
Edited by Jana Kranecová - Damian Czudek - Tereza Koucká Hőfferová - Andrea.

Vydání

Plzeň, 2021

Nakladatel

Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

finanční kontrola; audit; 3E; řízení rizik; dotace; veřejná správa

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 9. 2021 08:27, Mgr. Andrea Vuongová

Anotace

V originále

Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, byl vytvořen v rámci přípravy na vstup České republiky do Evropské unie. Navzdory tomu, že měl být jen přechodným řešením a Ministerstvo financí vzápětí po jeho přijetí začalo připravovat novelizaci, zůstal zákon o finanční kontrole v platnosti a účinnosti v prakticky nezměněné podobě. Důvody, které znemožnily reformu systému finanční kontroly, se z velké části překrývají s důvody, které komplikují jeho aplikaci. Zákon o finanční kontrole dopadá na cca 18 000 organizací veřejné správy. Okruh adresátů zahrnuje orgány státní správy i samosprávy a dále například i příspěvkové organizace, které poskytují veřejné služby a nejsou správním orgánem (například mateřské školy). Z tohoto důvodu je právní úprava v něm obsažena obecná a pro zavedení do praxe vyžaduje značnou dávku znalostí a zkušeností. Navíc je celá řada zákonných ustanovení technicky rozpracována až v rámci prováděcí vyhlášky č. 416/2004 Sb. Situaci komplikuje i skutečnost, že postupy, které jsou předmětem regulace, nefungují samostatně, ale v návaznosti na jiné právní předpisy, jako jsou například předpisy upravující rozpočet nebo účetnictví.