FOLETTI, Ivan. Belting Before Belting From Moscow, to Constantinople, and to Georgia. Convivium: Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean. 2021, roč. 8, Supplementum 1, s. 18-25. ISSN 2336-3452.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Belting Before Belting From Moscow, to Constantinople, and to Georgia
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Convivium: Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean, 2021, 2336-3452.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119189
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000696183700002
Klíčová slova anglicky Hans Belting; Byzantine art; Georgian art; historiography; Viktor Lazarev; nationalism; Ts’alenjikha; u.s.s.r.
Štítky rivok
Změnil Změnil: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Změněno: 22. 4. 2022 11:24.
Anotace
One of the last half century’s most important art historical theorists, Hans Belting has introduced revolutionary critical concepts and proposed new methodological solutions. Belting’s effect was beginning to be widely felt in 1979. While in Georgia studying the frescoes of the late-fourteenth-century Constantinopolitan painter Manuel Eugenikos at Ts’alenjikha, he clashed with Viktor Lazarev, one of the foremost experts on Byzantine art. Using a strictly stylistic method, Belting opposed Lazarev’s denigration of Manuel Eugenikos as representing Byzantine decadence. To Lazarev’s crypto-nationalist discourse, he argued against an internationalist outlook rooted in thought developed in the 1950s by scholars at Dumbarton Oaks in Washington, d.c. As this article articulates, both positions are best understood as part of the dialectic debate on the role of Byzantine art that, since the early-twentieth century, countered the Russian/Soviet historiography and the cosmopolitan one supported by émigré scholars in Europe and the United States.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaVNázev: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura
VytisknoutZobrazeno: 7. 9. 2024 23:18