a 2021

Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů

KYÁNKOVÁ, Andrea a Peter MARINIČ

Základní údaje

Originální název

Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů

Název anglicky

Teaching Financial Literacy in Primary Schools from the Perspective of Teachers

Autoři

KYÁNKOVÁ, Andrea a Peter MARINIČ

Vydání

ICOLLE 2021, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-802-3

Klíčová slova česky

finanční vzdělávání; finanční gramotnost; vzdělávací politika

Klíčová slova anglicky

financial education; financial literacy; education policy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 9. 2021 12:02, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.

Anotace

V originále

Finanční gramotnost je jednou z kompetencí, jenž má být rozvíjená ve formálním vzdělávání. Alespoň deklaratorně to platí již od roku 2013, kdy bylo finanční vzdělávání implementováno do nově pojatého rámcového vzdělávacího programu. Finanční gramotnost přispívá k ekonomickému rozvoji společnosti a předchází potenciálním individuálním ekonomickým problémům. Potřebu rozvíjení finanční gramotnosti lze identifikovat již před rokem 2010, v podobě různých strategických dokumentů, nicméně v tomto roce byla přijata Národní strategie finančního vzdělávání. Ta byla v roce 2020, po deseti letech, aktualizována. Finanční vzdělávání a finanční gramotnost je tedy ve vzdělávací politice České republiky relativně samostatnou oblastí a její propojení na rámcové vzdělávací programy je spíše formální. To na jednu stranu umožňuje různý přístup k uchopení problematiky finančního vzdělávání a rozvoje finanční gramotnosti na školách, na druhou stranu ale otevírá prostor pro diskusi naplňování cílů v oblasti dosahovaní standardů finanční gramotnosti u žáků. Názory na formy a metody finančního vzdělávání ve formálním vzdělávání se různí, a to jak mezi odborníky z řad aktivních aktérů podílejících se na formování vzdělávací politiky, tak mezi učiteli samotnými. Rovněž přístup škol lze označit za velice diferencovaný. Z výše uvedených důvodů, jsme se rozhodli zaměřit naši pozornost na prozkoumání situace ve 28 vybraných základních školách v Brně. Byla provedená analýza školních vzdělávacích programů těchto škol, a bylo provedeno 11 polostrukturovaných rozhovorů s učiteli na 8 školách. Cílem příspěvku je tedy charakterizovat finanční vzdělávání na základních školách. Tato charakteristika je provedená na základě výsledku uvedeného průzkumu mezi učiteli věnující se finančnímu vzdělávání, resp. výuce vedoucí k rozvoji finanční gramotnosti nebo vedoucí k naplňování standardů finanční gramotnosti žáků. Z výsledků vyplývá, že situace na základních školách je dle názorů učitelů různorodá. Učitelé se neshodují v názorech na jednotlivé oblasti ve spojitosti s finančním vzdělávání. Shodu nelze najít v tom, jestli má být finanční gramotnost samostatným předmětem, nebo má být výuka finanční gramotnosti rozložena do vícero předmětů. Rovněž se učitelé neshodují na tom, jestli je finančnímu vzdělávání věnována dostatečná pozornost z hlediska hodnocení výuky finanční gramotnosti jako celku, časové dotace na danou výuku nebo implementace standardů finanční gramotnosti. Lze tedy konstatovat, že při finančním vzdělávání v rámci formálního vzdělávání hrají skutečně významnou roli ředitelé a učitelé základních škol, kteří jsou odpovědni za zařazení problematiky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů a za konkrétní praktickou realizaci tohoto vzdělávání.

Anglicky

Financial literacy is one of the competencies to be developed in formal education. At least declaratively, this has been the case since 2013, when financial education has been implemented in the framework educational program. Financial literacy contributes to the economic development of society and prevents potential individual economic problems. The need to develop financial literacy can be identified before 2010, in the form of various strategic documents, however, the National Strategy for Financial Education was adopted in 2010. After ten years it was updated in 2020. Financial education and financial literacy are thus a relatively separate areas in the educational policy of the Czech Republic and their connection to framework educational programs is rather formal. On the one hand, this enables a different approach to grasping the issue of financial education and the development of financial literacy in schools, but on the other hand it opens space for discussion of the fulfilment of achieving financial literacy standards for pupils. Opinions on the forms and methods of financial education in formal education differ, both among experts from the ranks of educational policy makers, and among teachers themselves. The approach of schools can also be described as very differentiated. For the above reasons, we decided to focus our attention to examine the situation in 28 selected primary schools in Brno. Analysis of the school curricula was performed, and 11 semi-structured interviews with teachers at 8 schools were performed. The aim of the paper is to characterize financial education in primary schools. This characteristic is made based on the results of the survey among teachers engaged in financial education, or teaching subjects leading to the development of financial literacy or leading to the fulfilment of pupils' financial literacy standards. The results show that according to the teachers the situation in primary schools is differentiated. Teachers do not agree on approaches to financial education. There is no consensus on whether financial literacy should be taught separately or whether financial literacy teaching should be divided into several subjects. Teachers also disagree on whether financial education is given sufficient attention in terms of evaluating the teaching of financial literacy in complexity, the time allocation for the teaching, or the implementation of financial literacy standards. Thus, it can be stated that the principals and teachers at primary schools, who are responsible for the inclusion of the issue of financial literacy in school educational programs and for the specific practical implementation of this education, play a really important role in financial education within formal education.

Návaznosti

MUNI/A/1356/2020, interní kód MU
Název: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách