RICHTER, Štěpán. Ochrana osobních údajů v kontextu poskytování digitálních dat spotřebitelům. Právník. AV ČR, Ústav státu a práva, 2021, roč. 160, č. 9, s. 745-758. ISSN 0231-6625.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ochrana osobních údajů v kontextu poskytování digitálních dat spotřebitelům
Název anglicky Personal data protection in the context of supply of digital data to the consumer
Autoři RICHTER, Štěpán (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Právník, AV ČR, Ústav státu a práva, 2021, 0231-6625.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Open access časopisu
Kód RIV RIV/00216224:14220/21:00122296
Organizační jednotka Právnická fakulta
Klíčová slova česky Digitální obsah; digitální služby; smluvní protiplnění; ochrana osobních údajů; GDPR; právo na výmaz; double opt-in
Klíčová slova anglicky Digital content; digital service; counterperformance; personal data protection; GDPR; right to delete; double opt-in
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 18. 5. 2022 13:55.
Anotace
Autor analyzuje ochranu osobních údajů při poskytování digitálních dat spotřebitelům, primárně komparací Obecného nařízení o ochraně osobních údajů, směrnice 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb, směrnice 2019/771 ze dne 20. 5. 2019 o některých aspektech smluv o prodeji zboží a návrhu novely občanského zákoníku, který implementuje uvedené směrnice do českého právního řádu. Komparací právní úpravy bylo zjištěno, jakým způsobem na sebe jednotlivé předpisy reagují a jaká je jejich terminologická provázanost. Autor se dále věnuje problémům, které při interakci jednotlivých předpisů vznikají. Zde dochází k závěru, že, byť je vztah právních norem ochrany osobních údajů a norem soukromoprávních dobře a konkrétně vytyčen, vzniklo v rámci úpravy několik praktických problémů, které nelze vyřešit prostou interpretací. Konkrétně smlouvy, kde je jednou ze stran nezletilý a instituty následného odmítnutí plnění a práva na výmaz mají v kontextu obou úprav vážné nedostatky. Autor se rovněž zamýšlí nad hypotetickými důsledky striktní a důsledné aplikace nové úpravy na praxi trhu. Autor dospívá k závěru, že mezi ochranou osobních údajů a soukromoprávní úpravou poskytování dat spotřebitelům existuje hodnotová mezera, která má potenciál vytvářet praktické problémy, se kterými bude třeba se nějak vypořádat.
Anotace anglicky
The author analyzes the protection of personal data in the supply of digital data to consumers, primarily by comparing the General Data Protection Regulation, Directive 2019/770 of 20th of May 2019 on certain aspects of contracts for the supply of digital content and digital services, Directive 2019/771 of 20th of May 2019 on certain aspects of contracts for the sale of goods and a draft of amendment to the Civil Code, which implements the aforementioned directives into the Czech law. A comparison of the legislation revealed how the individual regulations interact with each other and what is their terminological interconnection. The author also deals with the problems that arise during the interaction of individual regulations. The author has concluded that, although the relationship between provisions of personal data protection acts and private law acts is well and concretely defined, several practical problems have arisen which cannot be dealt with through simple interpretation. In particular, contracts where one of the parties is a minor and the institutes of subsequent refusal of performance and the right to delete have serious shortcomings in the context of both sub-divisions of law. The author also considers the hypothetical consequences of the strict and rigid application of the new law to the existing market practice. The author concludes that there is a value gap between the personal data protection and the contract law of the supply of data to consumers, which has the potential to create practical problems that will have to be addressed in some way.
Návaznosti
MUNI/A/1296/2020, interní kód MUNázev: Výzkum smluvní praxe poskytování digitálních dat spotřebitelům
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum smluvní praxe poskytování digitálních dat spotřebitelům
VytisknoutZobrazeno: 5. 9. 2024 13:01