LINTNER, Tomáš a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Classroom Space and Student Positions in Peer Social Networks : An Exploratory Study. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2021, roč. 26, č. 2, s. 49-76. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-2-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Classroom Space and Student Positions in Peer Social Networks : An Exploratory Study
Autoři LINTNER, Tomáš (703 Slovensko, garant, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119197
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-2-3
Klíčová slova anglicky likeability; dominance; centralities; classroom seating arrangement; social network analysis; sociometry
Štítky rivok
Změnil Změnil: Tomáš Lintner, MA, učo 438898. Změněno: 21. 4. 2022 23:29.
Anotace
The aim of this explorative research study was to identify the relationship between the positions of individual students in their peer social networks and their classroom seating arrangement through sociometry and social network analysis. We examined the social networks of 17 classrooms comprising 363 students (183 boys, 180 girls) attending lower secondary schools (ISCED 2A). We found that positions in social networks could not be connected with single specific seating positions. Nonetheless, certain tendencies can be observed. Students who are perceived as more likeable sit in the middle column of the classroom and are seated close to each other. Locations inhabited by dominant students are positioned further from teachers and further apart from each other. The increase of the values of degree centrality, closeness centrality, and eigenvector centrality is noticeable in desks positioned further away from the teacher. By comparing these results with studies examining seating arrangements as a means of distributing learning opportunities through student participation, specific zones can be observed in the classroom that could benefit the children seated there in their roles as students and at the same time in their roles as classmates.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
GA21-16021S, projekt VaVNázev: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Akronym: CoDiTe)
Investor: Grantová agentura ČR, Kolektivita v dialogickém vyučování: intervenční studie
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 05:46