FIKRLOVÁ, Jana. Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody. Testforum. 2021, roč. 9, č. 14, s. 26-35. ISSN 1805-9147.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody
Název česky Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody
Autoři FIKRLOVÁ, Jana.
Vydání 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Recenze
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Test paměti a učení, TOMAL-2, paměť, učení
Klíčová slova anglicky Test of Memory and Learning Second Edition, TOMAL-2, memory, learning
Změnil Změnila: Mgr. Jana Fikrlová, učo 460046. Změněno: 16. 5. 2023 13:01.
Anotace
Celkově TOMAL–2 představuje kvalitní nástroj pro posouzení paměti. Psychometrické zpracování české adaptace je vysoce nadprůměrné a příkladné. Přímý konkurent TOMAL–2 na českém trhu, Wechslerova paměťová škála WMS–III, disponuje pouze americkými, a navíc zastaralými normami (Wechlser, 1999). Její kratší verze, Wechslerova zkrácená paměťová škála WMS–IIIa (2011), sice české normy má, ale jejich kvalita je bohužel nízká (podrobněji viz Hlavová & Rosická, 2018). WMS–IIIa navíc představuje spíše screeningový nástroj, který nemůže nahradit komplexnější vyšetření paměti (Mitrushina a kol., 2005). Česká adaptace Wechslerovy paměťové škály WMS–IV, která je revizí WMS–III a řeší řadu jejích omezení (viz Groth-Marnat & Wright, 2016), se momentálně nepřipravuje (S. Ježek, osobní komunikace, 14. října 2019). Domnívám se, že TOMAL–2 lze doporučit jako momentálně nejkvalitnější test paměti na českém trhu, a to pro použití v oblasti neuropsychologie a v oblastech klinické, školní a poradenské psychologie.
VytisknoutZobrazeno: 3. 10. 2024 12:55