p 2021

První kroky sociálního a emočního rozvoje v přípravě budoucích učitelů

KARASOVÁ, Jiřina a Jan NEHYBA

Základní údaje

Originální název

První kroky sociálního a emočního rozvoje v přípravě budoucích učitelů

Název česky

První kroky sociálního a emočního rozvoje v přípravě budoucích učitelů

Název anglicky

The first steps of social and emotional development in the training of pre-service teachers

Vydání

Konference Inovace v přípravě budoucích učitelů 2021, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

sociální a emoční učení, příprava učitelů
Změněno: 13. 9. 2021 15:41, Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.

Anotace

V originále

Jedním z důležitých konceptů osobnostní přípravy u učitelů je sociální a emoční učení. Sociální a emoční rozvoj učitelů je jednou z klíčových oblastí, která má přímý dopad na učení žáků (Schonert-Reichl et al., 2015). Přesto se ukazuje, že sociální a emoční rozvoj učitelů má na mezinárodní i české úrovni stále velmi malou pozornost (Smékalová & Palová, 2016). Implementace sociálně a emočně rozvojových aktivit je jedním z prvních kroků pro vytváření prostředí pro emoční a sociální rozvoj budoucích učitelů. Sociální a emoční učení je komplexní pojem, který zahrnuje podporu sebeuvědomění učitelů, jejich schopnost sebeřízení, zodpovědného rozhodování, navazování vztahů a sociálního uvědomění. Rozvíjení kompetencí v rámci sociálního a emočního učení ovlivňuje několik zásadních oblastí, jako jsou například sebepojetí učitele, vztah učitele a žáka, prostředí pro učení ve třídě, schopnost řízení třídy a well-being žáků i učitelů (Durlak, 2015). Zároveň, učitel s osvojenou sociální a emoční kompetencí funguje jako model pro žáky a pomáhá jim v jejich vlastním sociálním a emočním rozvoji. Je několik možností, jak podpořit sociální a emoční rozvoj učitelů. Od implementace předmětů v rámci pregraduální přípravy učitelů až po realizaci jednotlivých aktivit v rámci oborových i pedagogicko-psychologických předmětů. Prezentace má za cíl krátce představit základní principy a východiska sociálního a emocionální rozvoje v přípravě učitelů a provést účastníky skrze aktivity, které mohou sami začlenit v rámci svých předmětů přípravy učitelů.