J 2023

Autonomous and responsible? Parental rationalities for their involvement in ECEC in the Czech Republic

KAMPICHLER, Martina

Základní údaje

Originální název

Autonomous and responsible? Parental rationalities for their involvement in ECEC in the Czech Republic

Autoři

KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí)

Vydání

EARLY YEARS, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2023, 0957-5146

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.100 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133991

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000684735400001

Klíčová slova anglicky

Parental involvement; ECEC; responsible autonomous family; postsocialism; neoliberalism

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2024 10:19, Mgr. Martina Kampichler, Ph.D.

Anotace

V originále

This article examines different rationalities for parental involvement in their children's early childhood education and care (ECEC). Starting from Foucault's governmentality and the context of the transforming and diversifying Czech preschool system, it analyzes parents' rationalities for their involvement in ECEC and discusses how they relate to the neoliberal ideal of the responsible autonomous family. Analyzing data from interviews with parents in six ECEC facilities with different characteristics, it identifies five rationalities for parental involvement and shows how the neoliberal processes of responsibilization and autonomization play a central role in the (de)legitimization of these parental rationalities. Reflecting on how the rationalities of parental involvement gain or lose legitimacy in relation to dominant norms and ideals helps ECEC students and practitioners to understand how social inequalities are potentially exacerbated through the promotion/expectation of certain forms of parental involvement in parent - ECEC facility relationships.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti