k 2021

Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?

HLAĎO, Petr a Klára HARVÁNKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?

Název anglicky

What Affects the Work Ability of (Ageing) Upper-Secondary School Teachers?

Vydání

XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno 3.–15. září 2021, 2021

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

pracovní schopnost, syndrom vyhoření, stárnoucí učitelé

Klíčová slova anglicky

work ability, burnout, aging teachers
Změněno: 15. 9. 2021 10:26, doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.

Anotace

V originále

Udržování a podpora pracovní schopnosti učitelů je jednou z cest k prevenci jejich předčasného odchodu z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol. Vzorek byl tvořen 531 středoškolskými učiteli (57,6 % žen). Relativně větší empirická podpora byla nalezena pro vliv syndromu vyhoření, smyslu pro soudržnost, work-life balance a pracovních vztahů na pracovní schopnost učitelů, než pro vliv věku, výkonu funkce třídního učitele, pracovní zátěže a péče o stárnoucí příbuzné.

Anglicky

Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived professional relationships on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives.

Návaznosti

TL02000290, projekt VaV
Název: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Akronym: Profesní seniorita)
Investor: Technologická agentura ČR, Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol