2021
Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?
HLAĎO, Petr a Klára HARVÁNKOVÁZákladní údaje
Originální název
Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?
Název anglicky
What Affects the Work Ability of (Ageing) Upper-Secondary School Teachers?
Autoři
Vydání
XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno 3.–15. září 2021, 2021
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
pracovní schopnost, syndrom vyhoření, stárnoucí učitelé
Klíčová slova anglicky
work ability, burnout, aging teachers
Změněno: 15. 9. 2021 10:26, doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
V originále
Udržování a podpora pracovní schopnosti učitelů je jednou z cest k prevenci jejich předčasného odchodu z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol. Vzorek byl tvořen 531 středoškolskými učiteli (57,6 % žen). Relativně větší empirická podpora byla nalezena pro vliv syndromu vyhoření, smyslu pro soudržnost, work-life balance a pracovních vztahů na pracovní schopnost učitelů, než pro vliv věku, výkonu funkce třídního učitele, pracovní zátěže a péče o stárnoucí příbuzné.
Anglicky
Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived professional relationships on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives.
Návaznosti
TL02000290, projekt VaV |
|