HLAĎO, Petr a Klára HARVÁNKOVÁ. Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?. Online. In Švaříček, Roman & Voňková, Hana. Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita, 2021, s. 76-80. ISBN 978-80-7392-367-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?
Název česky What affects the work ability of (ageing) upper-secondary school teachers?
Autoři HLAĎO, Petr a Klára HARVÁNKOVÁ.
Vydání Brno, Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, od s. 76-80, 5 s. 2021.
Nakladatel Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
ISBN 978-80-7392-367-9
Klíčová slova česky pracovní schopnost, syndrom vyhoření, stárnoucí učitelé
Klíčová slova anglicky work ability, burnout, aging teachers
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Změněno: 6. 1. 2022 08:45.
Anotace
Udržování a podpora pracovní schopnosti učitelů je jednou z cest k prevenci jejich předčasného odchodu z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol. Vzorek byl tvořen 531 středoškolskými učiteli (57,6 % žen). Relativně větší empirická podpora byla nalezena pro vliv syndromu vyhoření, smyslu pro soudržnost, work-life balance a pracovních vztahů na pracovní schopnost učitelů, než pro vliv věku, výkonu funkce třídního učitele, pracovní zátěže a péče o stárnoucí příbuzné.
Anotace česky
Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived professional relationships on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives.
Návaznosti
TL02000290, projekt VaVNázev: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Akronym: Profesní seniorita)
Investor: Technologická agentura ČR, Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:12